Bu öğeden alıntı yapmak, öğeye bağlanmak için bu tanımlayıcıyı kullanınız: http://hdl.handle.net/11547/7459
Başlık: 6-10 YAġ ARALAĞINDAKĠ ANNE VE BABASI BOġANMIġ ÇOCUKLARDA DAVRANIġ PROBLEMĠ ANALĠZĠ
Yazarlar: Çınar, Zübeyde
Anahtar kelimeler: davranış problemleri
Boşanma
güçlük
boşanmanın çocuk üzerindeki etkileri
boşanma ve çocuk
Yayın Tarihi: 2019
Özet: Problemin Tanımı: Bu çalışmanın amacı 6-10 yaş aralığında anne-babası boşanmış çocuklarda görülen davranış problemleri; dehb,somatik yakınmalar, öfke nöbetleri, içe kapanıklılık, sosyal ilişki problemleri, yalan söyleme, çalma, korku sorunları gibi çeşitli davranış problemleri değişkenleri arasındaki ilişkilere odaklanarak; davranış problemleri, duygusal sorunlar, dehb, davranış problemleri, akran sorunları, sosyal davranış problemleri olarak gruplama yapılarak olası etkilerin analiz edilmesi amaçlanmıştır. Aynı zamanda ailelerin sosyo-demografik özelliklerin davranış problemlerine olası etkileri derinlemesine incelenerek boşanmış ailelerin çocukları ile boşanmamış ailelerin çocukları arasındaki söz konusu farkların incelenerek etkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Yöntem:Yapılan araştırmada İstanbul iline bağlı Gaziosmanpaşa, Ümraniye ve Ataşehir ilçelerinden bulunan ilkokullardan veri toplanmıştır. Toplamda 222 katılımcının bulunduğu bu çalışmanın örneklemini 6-10 yaş arası anne ve babası boşanmış ve boşanmamış çocukların ebeveynleri oluşturmaktadır. 6-10 yaş aralığındaki öğrencilerin davranış problemlerini analiz etmek ve değerlendirmek için GGA Ebeveyn ve Öğretmen formları, diğer parametrelerin problem durum üzerinde olan etkisini incelemek için ebeveynlere kişisel-demografik bilgi formu uygulanmıştır. Bulgular: Boşanmış ve Boşanmamış ebeveyne sahip bireylerin anketlerden aldıkları puanların karşılaştırılması için Bağımsız örneklemler için t-testinden (Independent Samples t-test) yararlanılmıştır. Davranış problemlerinin alt boyutlarını analiz etmek için “levene testi” ve “post-hoc” analizleri yapılmıştır.Test sonucunda elde edilen p değerlerine bakıldığında aile bütünlüğü(boşanmamış) olan ve aile bütünlüğü olmayan (boşanmış) ailede yetişen çocuklar için velilerden alınan verilere göre; duygusal sorunlar (p=0.000), dehb (p<0.166), davranış problemleri (p<0.055), akran sorunları (p< 0.001), sosyal davranış problemleri (p<0.008) alt boyutlarından elde edilen puanların aile bütünlüğü olmayan(boşanmış) ailede yetişen çocukların; aile bütünlüğü olan(boşanmamış) ailede büyüyen çocukların durumlarına göre anlamlı bir farklılık gösterdiği saptanmıştır. Öğretmenlerden alınan verilerden elde edilen p değerlerine bakıldığında aile bütünlüğü(boşanmamış) olan ve aile bütünlüğü olmayan (boşanmış) ailede yetişen çocuklar için; duygusal sorunlar (p=0.000), dehb (p<0.370), davranış problemleri (p=0.000), akran sorunları (p< 0.781), sosyal savranış problemleri (p<0.0002) problem alt boyutlarından elde edilen göre anlamlı bir farklılık gösterdiği. Her iki grup arasında güçlük açısından istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu ve ailesi boşanmış olan çocukların güçlük düzeyinin boşanmamış olanlara göre yüksek olduğu belirlenmiştir. xviii Sonuç: Bu araştırmada çeşitli davranış problemlerin boşanmış ailelerin çocukları üzerinde etkili olabileceği yönünde verileri destekleyecek veriler elde edilmiş ve boşanmanın ve sürecin yönetilip yönetilememesinin çocuklar üzerindeki etkileri irdelenmiştir. Sosyodemografik açıdan diğer çalışmalara göre farklı bir bölgede boşanmanın çocuklar üzerindeki etkileri irdelenmiştir.
URI: http://hdl.handle.net/11547/7459
Koleksiyonlarda Görünür:Tezler -- Thesis

Bu öğenin dosyaları:
Dosya Açıklama BoyutBiçim 
10308195.pdf1.93 MBAdobe PDFKüçük resim
Göster/Aç


DSpace'deki bütün öğeler, aksi belirtilmedikçe, tüm hakları saklı tutulmak şartıyla telif hakkı ile korunmaktadır.