Bu öğeden alıntı yapmak, öğeye bağlanmak için bu tanımlayıcıyı kullanınız:
http://hdl.handle.net/11547/5312
Başlık: | ÇAĞDAŞ YÖNETMEN KATIE MITCHELL’IN REJİ YÖNTEMİ |
Yazarlar: | Sağır, İsmail |
Anahtar kelimeler: | Katie Mitchell Tiyatro Metin Yönetmen Metodoloji Modernizm Postmodernizm Postdramatik Oyun Performans Katie Mitchell Theater Text Director Methodology Modernism Postmodernism Postdramatic Play Performance |
Yayın Tarihi: | Eyl-2019 |
Yayıncı: | İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
Özet: | Modernizm/posmodernizm kavramlarının kısaca tanımlaması, tarihsel süreç incelemesi ve bu iki kültürel kavramın karĢılaĢtırması yapılmıĢtır. Bu kavramlar esas alınarak modern tiyatro ve postmodern tiyatronun özellikleri ortaya konmuĢ ve karĢılaĢtırması yapılmıĢtır. Modernizm/postmodernizm kavramlarındaki dönüĢüm tiyatro açısından dramatik tiyatro / postdramatik tiyatro Ģeklinde olmuĢtur. Modern (dramatik) tiyatronun en önemli yeniliklerinden olan tiyatro yönetmeni kavramının tarihsel sürecini önde gelen yönetmenler baz alınarak kısaca incelenmiĢtir. Tiyatrodaki kavramsal dönüĢüm tiyatro yönetmenlerinin metinlere bakıĢ açısı sayesinde olmuĢtur. Yönetmenlerin tiyatro oyun metinlerine bakıĢ açıları ve bunun getirdiği biçim değiĢimi vurgulanmıĢtır. Umberto Eco‘nun edebiyat metinleri için oluĢturduğu niyet kuramını tiyatro oyun metinlerine uyarlayan M. Melih Korukçu‘nun metin bazlı sınıflandırması tiyatro yönetmenlerine göre uyarladığımız bu çalıĢmada Konstantin Stanislavski, Jerzy Grotowski, Peter Brook ve Robert Wilson gibi önemli yönetmenlerin tiyatro oyun metinlerine bakıĢ açılarına göre sınıflandırılmıĢtır. Bu sayede kısaca; dramatik tiyatro kavramından postdramatik kavramına dönüĢme süreci tiyatro yönetmenliğinin tarihsel süreci ile bağdaĢtırılmıĢtır. Dramatik tiyatro ve postdramatik tiyatro kavramlarına ait tiyatro eserleri tarihsel süreçlerini tamamlamamıĢ ve günümüzde iki akıma da ait eserler üretilmektedir. Özellikle Türkiye‘de dramatik tiyatro akımına ait eserler daha fazla üretilmektedir. Tezin varsayımını oluĢturan Türkiye‘de dramatik tiyatronun etkin olması sebebiyle; bu akıma ait çağdaĢ eserler ortaya koyan tiyatro/opera yönetmeni Katie Mitchell‘in hayatı, oyunculuk tercihi, sahneleme tercihi, oyun seçimi ve bazı performanslarının incelemesi yapılmıĢtır. Türkiye‘deki tiyatro yönetmenliği eğitimi sorunsalı göz önüne alınarak çağdaĢ yönetmen Katie Mitchell‘in oyun yönetme metodolojisini yazdığı The Director‘s Craft kitabı kaynak alınarak oyun yönetme süreci anlatılmıĢtır. |
URI: | http://hdl.handle.net/11547/5312 |
Koleksiyonlarda Görünür: | Tezler -- Thesis |
Bu öğenin dosyaları:
Dosya | Açıklama | Boyut | Biçim | |
---|---|---|---|---|
10305247.pdf | 3.35 MB | Adobe PDF | Göster/Aç |
DSpace'deki bütün öğeler, aksi belirtilmedikçe, tüm hakları saklı tutulmak şartıyla telif hakkı ile korunmaktadır.