Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/10698
Title: ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADALET ALGILARI İLE ÖZNEL İYİ OLUŞLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
Authors: YAMAN, Barış
Issue Date: 2023
Publisher: ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES
Abstract: Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin, örgütsel adalet algıları ve öznel iyi oluş düzeylerinin belirlenmesi; bu çerçevede öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ve öznel iyi oluş düzeylerinin demografik özellikleri olan yaş, cinsiyet, mesleki kıdem, eğitim düzeyi, branş ve medeni durum gibi değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesi ve bu konudaki algıları arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli ile desenlenmiştir. Çalışma evrenini, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında, Çankırı ilinde bulunan resmi eğitim kurumlarında görev yapan 2228 öğretmen, çalışma gurubunu ise evren içerisinden basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile seçilen 372 öğretmen oluşturmaktadır. Veriler, öğretmenlerin demografik özelliklerini ortaya çıkarmaya yönelik olarak hazırlanan ‘’Kişisel Bilgi Formu’’, öğretmenlerin örgütsel adalet algılarını ölçmeye yönelik olan ‘’Örgütsel Adalet Ölçeği’’ ve öğretmenlerin öznel iyi oluş düzeylerini belirleyemeye yönelik olan ‘’Öznel İyi Oluş Ölçeği’’ olmak üzere 3 bölümden oluşan ölçek kullanılarak toplanmıştır. Ölçeklerden elde edilen veriler SPSS 26 programı ile analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ve tüm alt boyutlarına ilişkin algıları ‘’yüksek’’, öznel iyi oluş düzeylerinin ise ‘’orta’’ seviyede olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ve tüm alt boyutları, yaş, mesleki kıdem, eğitim düzeyi, branş ve medeni durum değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Cinsiyet değişkenine göre öğretmenlerin dağıtım adaleti algılarında anlamlı farklılık ortaya çıkarken; örgütsel adalet, işlem adaleti ve etkileşim adaleti boyutlarında anlamlı farklılık bulunmamaktadır. Erkek öğretmenlerin dağıtım adaleti algılarının, kadın öğretmenlerin dağıtım adaleti algılarından daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Öğretmelerin öznel iyi oluş düzeylerinde yaş, cinsiyet, mesleki kıdem, eğitim düzeyi ve medeni durum değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Ancak branş değişkenine viii göre öğretmenlerin öznel iyi oluş düzeylerinin farklılaştığı tespit edilmiştir. Öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ve tüm alt boyutları ile öznel iyi oluşları arasında pozitif yönde ve zayıf düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin örgütsel adalet ve işlem adaleti algılarının öznel iyi oluşlarını anlamlı olarak etkilediği belirlenmiştir.
URI: http://hdl.handle.net/11547/10698
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10565176.pdf1.83 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.