Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/10467
Title: DENEYİMLİ OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN SOSYOBİLİMSEL KONULARIN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ
Authors: GÜVENCE, Kübra Ezgi
Issue Date: 2022
Publisher: ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES
Abstract: Bu çalışmanın amacı deneyimli okul öncesi öğretmenlerinin sosyobilimsel konuların öğretimine ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmaktadır. Bu çerçevede nitel araştırma yöntemlerinden olan temel nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma Karabük ilinde devlet anaokulları ve anasınıflarında görev yapan sekiz okul öncesi öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar, en az altı en çok 11 yıllık meslekî deneyime sahip okul öncesi öğretmenleridir. Araştırmanın verileri toplamda 10 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Görüşme formundaki sorular uzman görüşleri ve pilot uygulama sonrasında nihai hale getirilmiş ve katılımcı okul öncesi öğretmenleriyle yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Bireysel, uygun ortamlarda ve uygulama bölünmeyecek şekilde gerçekleştirilen görüşmeler yaklaşık 30-40 dakika sürmüştür. Bunun ardından katılımcılardan elde edilen sözel veriler yazılı kayda alınarak analiz sürecine geçilmiştir. Veriler, sürekli karşılaştırma yöntemi ve tümevarımsal içerik analizi aracılığıyla analiz edilmiştir. Bu şekilde, katılımcı öğretmenlerin görüşme sorularına verdikleri yanıtlardan önce kavramlara sonrasında ise temalara ulaşılmıştır. Ulaşılan kavram ve temalar uygun doğrudan alıntıların da yardımıyla yorumlanmıştır. Veri analizleri sonucunda okul öncesi öğretmenlerinin sosyobilimsel konulara aşina olmadıkları ortaya çıkmıştır. Katılımcıların sosyobilimsel konuların tanımı ve sosyobilimsel konu temelli öğretim ile ilgili kavram yanılgılarına sahip oldukları belirlenmiştir. Okul öncesi öğretmenleri sosyobilimsel konuların öğretimine ilişkin olarak deneyle öğretim, gösterip yaptırma, analoji gibi öğretim teknik ve yöntemlerine daha sık başvurma eğilimindedirler. Ayrıca sosyobilimsel konu temelli öğretimin yapısına uygun olan argümantasyon ve müzakere gibi yöntemlere ise daha sınırlı bir bakış açısı içindedirler. Ulaşılan sonuçlar, mevcut literatür temelinde derinlemesine tartışılmış ve bu yönde gerekli öneriler verilmiştir.
URI: http://hdl.handle.net/11547/10467
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10518495.pdf1.23 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.