Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/10235
Title: TEMEL EĞİTİME DEVAM EDEN ÇOCUKLARIN AYRILIK KAYGILARI İLE ANNELERİNİN AYRILIK KAYGILARI VE BAĞLANMA BİÇİMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ
Authors: KAYA, Mehmet Metin
Keywords: Bağlanma
Ayrılık kaygısı
Issue Date: 2022
Publisher: ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES
Abstract: Bu araştırmada, temel eğitime devam eden çocukların ayrılık kaygıları ile annelerinin ayrılık kaygıları ve bağlanma biçimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla İstanbul ili, Bağcılar ilçesinde temel eğitime devam eden 6- 11 yaş aralığında bulunan çocuklar hedeflenmiştir. İlkokul 1,2,3 ve 4. sınıfa devam eden bu çocuklar ile ilgili veriler, online ölçekler aracılığı ile annelerinden alınmıştır. Yapılan online ölçek uygulamasında 564 anneden gelen veriler ile araştırma sonuçları ortaya çıkmıştır. Araştırmada ölçekleri cevaplayan annelerden çocuklar ile ilgili tanımlayıcı özellikler hakkında da bilgi alınmıştır. Bu araştırmada tarama modellerinden ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada, “Kişisel Bilgi Formu” ile yetişkin bağlanmalarını ölçen “İlişki Ölçekleri Anketi”, “Ayrılık Kaygısı değerlendirme Ölçeği-Ebeveyn Formu” ve yetişkin ayrılık kaygısını ölçen “Yetişkin Ayrılık Anksiyetesi Anketi” ölçekleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; annenin ayrılma kaygısının çocuğun ayrılma kaygısını yordadığı ve anne ayrılık kaygısının artmasının çocuğun ayrılık kaygısını artırdığı görülmüştür. Araştırmada çocuğun yaşının küçük olması, sınıf düzeyi, kardeş sayısı, anne eğitim düzeyi ve anne çalışma durumunun çocukların ayrılık kaygısı ile ilişkili olduğu görülmüştür. Araştırmanın tüm verileri birlikte değerlendirildiğinde; temel eğitime devam eden çocukların ayrılık kaygıları ile annelerinin ayrılık kaygıları ve bağlanma biçimleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Bu nedenle araştırma sonuçlarına göre temel eğitime devam eden çocukların ayrılık kaygılarını anne ayrılık kaygısının ve bağlanma biçiminin yordadığı değerlendirilmektedir. Araştırmada anne ayrılık kaygısının, çocuklardaki ayrılık kaygı düzeyini arttırdığı görülmüştür. Araştırma sonuçlarına göre anne bağlanma biçimlerinden korkulu ve saplantılı bağlanmanın çocuklardaki ayrılık kaygı düzeyini arttırdığı görülmüştür. Araştırmada annenin güvenli bağlanma oluşturmasının, çocuklardaki ayrılık kaygı düzeyini düşürdüğü görülmüştür. iv Literatürdeki çalışmalar ile birlikte değerlendirildiğinde çalışmada araştırılan hipotezlerin, elde edilen bulgulara göre doğrulandığı değerlendirilebilir.
URI: http://hdl.handle.net/11547/10235
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10458462.pdf838.98 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.