Özet:
Mesleki Gelişim Seminerler Çalışmaları, eylül ve haziran aylarında 15
günlük süreçte öğretmenlere yönelik olarak gerçekleştirilen çalışmaları
içermektedir. Araştırmada; öğretmenlerin, mesleki çalışmalar hakkındaki
görüşlerini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Evreni İstanbul ili, örneklemi
Bahçelievler ilçesinde bulunan ilkokul ve ortaokullarda görev yapmakta
olan öğretmenlerden oluşturmaktadır. Araştırma, keşfedici sıralı modelde,
karma yöntemle gerçekleştirilmiştir. Nitel bölümde; nicel yöntemde
kullanılacak anketi geliştirmek için kullanılacak 65 katılımcıya yüz yüze,
yarı yapılandırılmış form uygulanmış, elde edilen veriler içerik analizi
yapılarak değerlendirilmiştir. Nicel bölümde; araştırmacılar tarafından
hazırlanmış, güvenirliği 0,95 olarak bulunan “Mesleki Gelişim Seminer
Çalışmalarını Değerlendirme” ölçeğine 459 katılımcıya uygulanmış,
ölçekten elde edilen veriler frekans ve yüzde değerleri, aritmetik ortalama,
T-testi ve one-way ANOVA testi kullanılarak çözümlenmiştir.
Araştırmanın amaca uygunluk boyutunda, hizmet yılı değişkenine göre
20 yıl üzeri lehine anlamlı bir farka rastlanmış, çalışmaların “amacına
ulaşmayan program” olduğu tespit edilmiştir. İçerik uygunluğu boyutunda
içeriklerin “yetersiz ve bilinen konuların tekrarı” olduğu tespit edilmiştir.
Süreç uygunluğu boyutunda, yöneticiler ve 51 yaş üstü öğretmenler lehine
anlamlı bir farka rastlanmış, sürecin “verimsiz ve zaman kaybı” olduğu
tespit edilmiştir. Öğreticilerin uygunluğu boyutunda bekârlar lehine
anlamlı bir fark görülmüştür. Yöntem ve tekniklerin uygunluğu boyutunda,
erkeklerin ve öğretmenlerin lehine anlamlı bir fark görülmüş, yöntem ve tekniklerin “sıkıcı, tek taraflı ve uygulamadan çok teorik bilgiye dayalı”
olduğu tespit edilmiştir. Ortam ve teknik altyapı uygunluğu boyutunda
erkekler, bekârlar ve yöneticiler lehine anlamlı fark görülmüş, “çalışma
ortamının teknolojiden uzak” olduğu tespit edilmiştir. İhtiyaç uygunluğu
boyutunda çalışmaların öğretmen ihtiyaçlarına uygun hazırlanmadığı
tespit edilmiştir. Sonuçların amaca uygunluğu boyutunda yöneticiler, 51
ve üzeri yaş öğretmenler ve lisansüstü eğitim mezunları lehine anlamlı
fark görülmüş, çalışma sonuçlarının “uygulamadan uzak ve formalite”
olduğu tespit edilmiştir.