Abstract:
Okul öncesi dönemi yetenek gelişiminde için kritik bir dönemdir. Bu çalışmada okul
öncesi öğretmenlerinin üstün yetenekliler eğitimine ilişkin öz yeterlik düzeyleri ile
üstün yeteneklilerin eğitimine yönelik algı ve bilgisi arasındaki ilişkinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırma modeli nicel araştırma modellerinden ilişkisel tarama
modelindedir. Araştırmanın örneklemini Türkiye’de Kayseri ili merkezinde yer alan
resmi ilkokullar ve bağımsız anaokullarında görev yapan 261 okul öncesi öğretmen
oluşturmaktadır. Veri toplama araçları; Üstün Yetenekliler Eğitimine İlişkin Öz
yeterlilik Ölçeği, Üstün Yetenekliler Eğitimi Bilgi Testi ve Üstün Yetenekliler
Eğitimi Algı Testi kullanılmıştır. Bu ölçekler 5’li likert tipte ölçeklerdir. Veri
analizinde yüzde, frekans ve pearson momentler çarpıı kullanılmıştır. Elde edilen
veriler sonucunda okul öncesi öğretmenlerin üstün yetenekliler eğitimine ilişkin öz
yeterlilik öz yeterlik ve algı düzeyleri yüksek çıkmıştır. Ancak okul öncesi
öğretmenlerinin üstün yetenekli çocuklara yönelik bilgi düzeyleri düşük çıkmıştır.
Okulöncesi öğretmenlerinin üstün yetenekliler eğitimine ilişkin öz yeterlilik, algı ve
bilgi düzeyi ölçüm verileri eğitim düzeyi değişkenine göre anlamlı bir farklılık
göstermektedir (p<0.05). Okul öncesi öğretmenlerinin üstün yetenekliler eğitime
ilişkin öz yeterlik düzeyleri, üstün yeteneklilerin eğitimine yönelik algı ve bilgi
düzeyleri arasında anlamlı ilişkiye bakıldığında; okul öncesi öğretmenlerin öz
yeterlilik düzeyleri ile üstün yetenekli çocuklara yönelik algı düzeyleri arasında
pozitif, yüksek, istatistiksel olarak anlamlı (r=.813) bir ilişkini olduğu bulunmuştur.
Okul öncesi öğretmenlerin öz yeterlilik düzeyleri ile üstün yetenekliler eğitimi bilgi
testi düzeyleri arasında negatif, yüksek, istatistiksel olarak anlamlı (r=-.790) bir
ilişkini olduğu bulunmuştur. Okul öncesi öğretmenlerin üstün yetenekli çocuklara
yönelik algı düzeyleri ile üstün yetenekliler eğitimi bilgi testi düzeyleri arasında
negatif, yüksek, istatistiksel olarak anlamlı (r=-.776) bir ilişkini olduğu bulgusuna
ulaşılmıştır.