Özet:
Halk eğitimi merkezlerinin kuruluşu ve amaçları, Türkiye genelinde var olan halk
eğitim merkezi sayısı, merkezlerde ne tür kursların açıldığı, katılımcıların kurs
sonunda elde ettikleri sertifikaların kendilerine ne gibi bir fayda sağladığı,
sertifikaların içeriği, daha çok kimlerin ne tür kurslara ilgi gösterdiği (ev hanımı,
memur, öğrenci vs. açısından), eğitimlere başvuru için izlenilecek yolları hizmet
alanların ne kadar bildiği, son yıllarda Halk Eğitim Merkezleri’nde ne tür
düzenlemeler yapıldığı ve ne tür çalışmalar yapıldığı ve halkın eğitiminde yerel
yönetimler ve birlikte HEM ‘lerin etkinliği ve yeterliliğini ölçmeye çalışan bir
çalışma sunulmuştur.
Yerel yönetimlerin halkın eğitimini planlarken kitleleri, hayat boyu öğrenme
çerçevesinde değerlendirmesi gerekliliği ve birçok hassasiyeti içine alan ciddi
planlamalar yapmasının HBÖ içindeki rolünün ne derece önemli olduğunun fark
edilmesi de araştırmanın içinde verilerle gösterilmiştir.
Yerel yönetimler ve HEM ‘lerin HBÖ içinde çok ciddi misyonlar yüklenmiş olduğu
da kaçınılmaz bir görüştür.
Okuma- yazma bilmeyen her vatandaşın özellikle; kadınların ve genç kızların
buluşma noktası olan yetişkin eğitimi merkezlerinin, zaman değerlendirmek,
psikolojik rehabilitasyon sağlamak, sosyalleşmek isteyen; 7’den 77’ ye her yaşta
insanın aynı öğrenme ortamlarında buluştuğu vazgeçilmez öğrenme ortamları olduğu
tespit edilmiştir.
Bu araştırma, Yerel Yönetimlerde Halkın Eğitimi ve Hayat Boyu Öğrenme
çalışmalarının günümüzdeki gidişatı açısından çok önemli olduğunu ve bu
çalışmaların HEM’ler ile işbirliği halinde yapılacak olursa daha ciddi ve süreklilik
arz eden eğitimler olacağı konusuna dikkat çekmek üzere yapılmıştır.
Araştırmada, ülkemizde yerel yönetimlerce yapılan yetişkin eğitimlerinin siyasal
yaptırımlar ve politik duruşlardan etkilendiği, yetersiz ve istikrarsız olduğu ve
HEM’lerin aktif çalışmalarının bu faaliyetlerin ardında sessiz sedasız yürütülürken
fark edilmediği ve gereken değeri görmediği düşüncesine de vurgu yapılmıştır.
Araştırma tecrübe edilen ve gözlemlenen faaliyetler, istatistikler ve anketler ile
desteklenmiş ve beklenen sonuç gözlemlenmiştir.
Bu araştırma sırasında gerçekte yapılan eğitimlerin birçoğunun günübirlik tüketildiği
ve hedefi uzun vadede geri dönüşümü olan çalışmalarla vatandaşın asıl
beklentilerinin sistemin istekleriyle çatıştığını ve Yetişkin eğitiminde yerel
yönetimlerin belli büyük nüfuslu bölgeler hariç pek de etkili olmadığı görülmüştür.
Bulgular, Yerel Yönetimlerin Hayat Boyu Öğrenme faaliyetlerini hakkıyla yaptığını
ve halkın eğitimi için STK ‘lar dâhil tüm kurum ve kuruluşların elbirliği ile
çalışmalar yapması gerektiği görülmüştür.