Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/9953
Title: Okul Müdürlerinin Müzik Dersi Uygulamalarında Karşılaşılan Sorunların Çözümüne Yönelik Öğretimsel Liderlik Tutumlarının İncelenmesi
Authors: AKSAN, Ertunç
Issue Date: 2017
Publisher: ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES
Abstract: Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi okullarda görev yapmakta olan müzik öğretmenlerinin, öğrenme ortamlarının fiziksel durumları, teknik araç-gereç eksikliği, ders için kullanılacak gerekli müzik aletlerinin bulunmaması gibi sıkıntılardan dolayı müzik dersleri uygulamalarını hedeflenen düzeyde gerçekleştiremediği, bu uygulamalar sırasında çeşitli zorluk ve sorunlarla karşılaştıkları, dersin diğer branş öğretmenleri ve veliler tarafından önemsiz gibi görülmesi ile öğrencilerin derse olan ilgi ve motivasyonlarının da etkilendiği düşünülmektedir. Erdoğan’a (2006) göre, yönetim Örgüt amaçlarının gerçekleştirilmesi için sorun çözme, planlama, örgütleme, koordinasyon ve değerlendirme gibi fonksiyonlara ilişkin ilke, kavram, teori, model ve tekniklerin sistematik ve bilinçli bir şekilde maharetle uygulanmasıyla ilgili faaliyetlerin tümüdür. Yönetim bilimi toplumun yapısında meydana gelen hızlı gelişme ve değişmeler neticesinde bir takım dallara veya uzmanlık alanlarına ayrılmış bulunmaktadır. Bu uzmanlık alanlarından birisi de “Eğitim Yönetimi” alanıdır. Eğitim yönetimi, eğitimle ilgili tüm kurumların belirlenen hedeflere ulaşabilmeleri için insan ve madde kaynaklarının en etkili biçimde kullanılmasını inceleyen bir bilim dalı olarak görülmektedir (Yakut, Çağlar ve Karadağ, 2005). Okulun yönetiminde en yetkili kişi olarak, okul müdürünün sahip olduğu yasal güç ve yetkiler, onun okulu yönetmesinde ve başarılı kılınmasında tek başına yeterli değildir. Bunun ötesinde okul yöneticilerinin sahip olması gereken çeşitli yeterlilik alanlarından söz edilebilir. Bunlardan biri de okul yöneticilerinin iyi bir lider ve özellikle eğitim lideri olmaları gereğidir. Yönetim süreci, belirlenen amaçlara başkaları aracılığı ile ulaşma veya 1 İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü 2 İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Okul Müdürlerinin Müzik Dersi Uygulamalarında Karşılaşılan Sorunların Çözümüne Yönelik Öğretimsel Liderlik Tutumlarının İncelenmesi 16 başkalarına iş gördürme ekinliklerinin toplamıdır. (Eren, 2011). İlköğretim okullarında görev yapan müzik öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar üzerine araştırma yapan Yazıcı (2009), okul yöneticilerinin ve müfettişlerin, diğer branş öğretmenlerinin ve velilerin, müzik dersinin bir “eğlence dersi” olmadığı, öğrencilerin yaratıcılık ve estetik yönlerini geliştirdiği, diğer dersler için de başarılı olmaları yönünde etkili olduğu konusundaki, gerekliği noktasında bilgilendirilmeleri sonucuna ulaşmıştır. Eğitimde yeniden yapılanma çalışmalarında, üzerinde önemle durulan konulardan biri, okul yöneticisinin öğretim liderliği rolüdür. Bir okulun başarısını etkileyen bazı örgütsel yapı, norm ve etkinlikler vardır. Araştırmalara göre, bir okuldaki öğrencilerin başarısında hem bireysel yetenekler hem de örgütsel özellikler etkilidir. Okul yöneticisinin öğretimsel liderliği, okulun başarısında, bireysel bir yetenek ve örgütsel bir özellik olarak önemlidir (Özdemir, 1997). Bu çalışma, okul müdürlerinin müzik dersi uygulamalarında karşılaşılan sorunların çözümüne yönelik öğretimsel liderlik tutumlarının incelenmesi amacı ile yapılmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini İstanbul İli Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda görev yapmakta olan okul müdürleri, örneklemini ise Bağcılar ilçesinde görev yapan 76 okul müdürü oluşturmaktadır. Çalışmada ölçme aracı olarak Gün (2009) tarafından geliştirilen 20 maddelik “öğretimsel liderlik tutum ölçeği” ile birlikte verilen “kişisel bilgiler formu” kullanılmıştır. İçerik geçerliği için uzman görüşü alınmış, anlaşılırlığını test etmek için okul müdürlerinin görüşlerine başvurulmuştur. Ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0.922 olarak bulunmuştur. Çalışmaya yönelik veriler incelendiğinde okul müdürleri müzik derslerini gerekli görürken, teknik araç-gereç, müzik aletleri sağlama, öğrenci ve velilere müzik derslerinin önemini vurgulama, yetenekli öğrencilerin yönlendirilmesinde müzik öğretmenine yardımcı olma, müzikle ilgili hizmet içi eğitim çalışmalarına katılmalarını destekleme, müzik öğretmeninin yaptığı çalışmaları ödüllendirme davranışlarını yerine getirdikleri, okuldaki eksikliklerin giderilmesinde önceliğin başka dersler olduğunu, müzik derslerinin yapılabileceği bir sınıf sağlama davranışlarında ise kararsız oldukları sonucu ortaya çıkmıştır
URI: http://hdl.handle.net/11547/9953
Appears in Collections:Untitled

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
327.pdf215.23 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.