Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/9625
Title: ÖĞRETMEN ADAYLARININ PEDAGOJİK-EPİSTEMOLOJİK İNANÇ SİSTEMLERİ İLE TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ YAPILARININ İNCELENMESİ
Authors: İÇLİ, Gökçen
Keywords: Pedagojik inanç
epistemolojik inanç
teknolojik pedagojik alan bilgisi
teknolojik pedagojik alan bilgisi öz güveni
Issue Date: 2021
Publisher: ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES
Abstract: Bu araştırma ile çeşitli demografik özelliklere sahip öğretmen adaylarının pedagojik ve epistemolojik inançları, teknolojik pedagojik alan bilgisi düzeyleri (TPAB) ve TPAB öz güvenlerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Araştırma İstanbul ilinde yer alan bir vakıf üniversitesinin 2019-2020 eğitim öğretim yılı içerisinde eğitim fakültesinde öğrenim görmekte olan 316 öğretmen adayı ile yapılmıştır. Öz değerlendirme yoluyla, 235’i kadın 81’i erkek öğretmen adayının kişisel bilgileri, öğretme-öğrenmeye olan algıları, teknolojinin eğitime entegrasyonu konusundaki eğilimleri ve öğretmen adaylarının alan bilgileri arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Öğretmen adaylarının görüş, tutum ve inançları arasındaki ilişkiyi betimlemek amacıyla nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Ölçeklerden elde edilen verileri incelemek için, pearson korelasyon katsayısı, betimsel istatistik, tek yönlü varyans analizi ve post hoc analizlerinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgular ışığında cinsiyet değişkenine göre öğretmen adaylarının pedagojik ve epistemolojik inançlarının farklılaştığı ortaya çıkmıştır. Kadın öğretmen adaylarının erkek öğretmen adaylarına göre daha öğrenen merkezli ve bilgiye yönelik inanca sahip oldukları saptanmıştır. Okul Öncesi öğretmenliği bölümündeki katılımcıların öğrenen merkezli, Özel Eğitim öğretmenliği bölümündeki katılımcıların ise öğreten merkezli pedagojik inanca sahip olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların annelerinin eğitim düzeylerine göre ilkokul mezunlarının, okur-yazar olanlara göre daha öğrenen merkezli pedagojik inanca sahip oldukları saptanmıştır. Bunun yanı sıra teknolojik pedagojik alan bilgisi ve öz güvenleri “gelir düzeyi” değişkeninden etkilendiği gözlenmiştir. Gelir düzeyi 4501- 5500 TL arasında olan katılımcıların, 1501-2500 TL olanlara göre TPAB seviyelerinin daha yüksek, 4501-5500 TL gelire sahip olanların 2501-3500 TL olanlara göre TPAB öz güvenlerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Öğretmen adayların pedagojik ve epistemolojik inanç sistemlerinin bölüm türü, sınıf düzeyi, gelir düzeyi ve baba eğitim düzeyine göre farklılaşmadığı görülmüştür.
URI: http://hdl.handle.net/11547/9625
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gökçen İÇLİ-10387508.pdf2.11 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.