Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/9527
Title: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE ROMANTİK İLİŞKİLERE DAİR BİLİŞSEL SÜREÇLER, BAĞLANMA ÖZELLİKLERİ İLE İÇSELLEŞTİRME SORUNLARININ İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ
Authors: YENTÜRK, Zeynep
Keywords: Romantik
İlişki
Bağlanma
Biliş
İçselleştirme Sorunları
Issue Date: 2021
Publisher: ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES
Abstract: Bu araştırmada üniversite öğrencilerinde romantik ilişkilere dair bilişsel süreçler, bağlanma özellikleri ile içselleştirme sorunlarının ilişkisinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma kesitsel nitelikli bir araştırmadır. İstanbul’da üniversite okuyan 18-35 yaş arası 301 kadın (% 70), 129 erkek (% 30) öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Katılımcılara, “Demografik Bilgi Formu” , “Romantik İlişkilerde Akılcı Olmayan İnançlar Ölçeği (RAİNO)”, “Yakın İlişkilerde Yaşantılar Envanteri 2 (YİYE-2) ve “Depresyon, Anksiyete ve Stres Ölçeği (DASS21)” uygulanmıştır. Verilerin analizinde, Bağımsız Örneklemler T Testi Analizi, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Analizi, Çok Değişkenli Doğrusal Regresyon Analizi ve Mediasyon Analizi kullanılmıştır. İstatistiksel analizler SPSS 21 programı ile yapılmıştır ve anlamlılık değeri p<.05 ve p<.01 olarak belirlenmiştir. Araştırma sonucunda kadın katılımcıların stres puanlarının erkek katılımcılardan anlamlı ölçüde yüksek olduğu bulunmuştur. DASS21 depresyon, anksiyete ve stres alt boyutları ile YİYE-2 kaygılı ve kaçıngan bağlanma ve RAİNO alt ölçekleri arasında pozitif yönde anlamlı korelasyonlar bulunmuştur. Regresyon analizi sonuçlarına göre kaygılı bağlanma ile aşırı beklenti akılcı olmayan inanç puanlarının anksiyete puanları üzerine anlamlı yordayıcı etkisi bulunmaktadır. Kaygılı bağlanma düzeyinin, depresyon ve stres puanlarını anlamlı ölçüde yordadığı görülmektedir. Yapılan Mediasyon analizi sonuçlarına göre kaygılı bağlanma ve anksiyete ilişkisinde aşırı beklenti akılcı olmayan inancının aracı değişken rolü oynadığı görülmektedir. Genç erişkinlerde güvensiz bağlanma tarzı ve romantik ilişkilerde bilişsel hataların ele alınmasının içselleştirme sorunlarının tedavisinde başarıyı artıracağı düşünülmektedir.
URI: http://hdl.handle.net/11547/9527
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10419530.pdf910.64 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.