Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/5313
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSamson, Wemimo Iyiola-
dc.date.accessioned2020-01-16T12:03:47Z-
dc.date.available2020-01-16T12:03:47Z-
dc.date.issued2019-08-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11547/5313-
dc.description.abstractCorporate Social Responsibility (CSR) has gradually become a widely acknowledged concept for describing the roles corporate businesses play in ensuring the sustainability of their environment, society and the other stakeholders. Evaluating CSR is multifaceted: it could be in the area of impact, perception or commitment. This research limits itself to the commitment aspect of evaluation by assessing the expenditures of Nigerian banks on CSR. A methodological approach was adopted through panel data of cross sectional six banks and time series of ten years (2008 -2017). A convenience and purposive sampling technique was used to arrive at top six commercial banks in Nigeria for this purpose. The banks are Zenith Bank, First Bank, Guaranty Trust Bank, Access Bank, United Bank for Africa, and the Diamond Bank. Thus, the gross earnings, profit after tax, as well as the CSR expenditures of the banks were extracted from their annual and/ or CSR reports for the periods. The Hausman test was conducted to arrive at the Random Effect Model for the regression analysis of the dependent variable (CSR) and the two independent variables (PAT and gross earnings). Most importantly, profit after tax was statistically discovered to have negative and insignificant impact on CSR. While, gross earning was proven to have a positive and significant effect on CSR expenditure. It was therefore recommended that a uniform framework for executing and measuring CSR expenditures be created in order to improve the level of Nigerian banking industry commitment to social welfare.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCEStr_TR
dc.subjectCorporate social responsibilitytr_TR
dc.subjectProfit after taxtr_TR
dc.subjectGross earningstr_TR
dc.subjectBankstr_TR
dc.subjectOrtak sosyal sorumluluktr_TR
dc.subjectVergi sonrası kartr_TR
dc.subjectBrüt kazançtr_TR
dc.subjectBankalartr_TR
dc.titleTHE EVALUATION OF THE CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITIES OF NIGERIAN BANKStr_TR
dc.typeThesistr_TR
dc.description.abstractolKurumsal Sosyal Sorumluluk (KSS), kurumsal işletmelerin çevre, toplum ve diğer paydaşların sürdürülebilirliğini sağlamadaki rollerini tanımlamak için yaygın olarak kabul gören bir kavram haline gelmiştir. KSS’yi çok yönlü bir olgudur; bunlardan bazılarına örnek verilmek istenirse etki, algı veya taahhüt alanları verilebilir. Bu araştırma Nijerya Bankalarının KSS harcamalarını değerlendirme ile sınırlandırılmıştır. Uygulama aşamasında panel veri kullanılmıştır. Veriler yatay kesit verisi olarak altı farklı bankadan ve zaman serisi olarak da on yıldan (2008-2017) oluşmaktadır. Örneklem seçiminde kolay ulaşılırlık ve kullanışlı örnekleme tekniği sağlayabilirliği dikkate alınarak Nijerya’daki ilk altı ticari bankanın seçilmiştir. Kullanılan bankalar Zenith Banka, First Banka, GuarantyTrust Banka, Access Banka, United Bank forAfrica veTheDiamond Bank’tır. Kullanılan veriler yıllık ve/veya dönemsel olarak elde edilen brüt kazanç, vergi sonrası kar ve bankaların KSS harcamalarıdır. Uygulama aşamasında bir bağımlı iki bağımsız değişkenle Panel Veri Modeli kullanıldı. Kullanılan bağımlı değişken KSS; iki bağımsız değişken ise PAT ve brüt kazançtır. Hausman testi sonuçları Rassal Etki Modeli’nin doğru model olduğunu göstermektedir. REM modeli sonuçlarına göre; en önemlisi, vergi sonrası karın KSS üzerinde negatif ve belirsiz bir etkisi olduğu keşfedildi. Bununla birlikte, brüt kazancın KSS harcamaları üzerinde pozitif ve belirgin bir etkisi olduğu kanıtlandı. Bu nedenle Nijerya bankacılık endüstrisinin sosyal refah seviyesine bağlılığını arttırabilmek için KSS giderlerini düzenli bir şekilde yürütme ve ölçülendirmen yapılması tavsiye edilir.tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber1tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber93tr_TR
dc.identifier.bibliographictagSamson, Wemimo Iyiola, THE EVALUATION OF THE CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITIES OF NIGERIAN BANKS(2019), ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCEStr_TR
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10298008.pdf1.7 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.