Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/5287
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorKaya, Ezgi-
dc.date.accessioned2020-01-10T07:50:30Z-
dc.date.available2020-01-10T07:50:30Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11547/5287-
dc.description.abstractTürkiye‟de öğrenciler öğrenim hayatı boyunca Ġngilizce dersi almalarına rağmen genel olarak Ġngilizceyi öğrenmekte zorlanmakta ve bu durum yabancı dil konusunda öğrenilmiĢ çaresizliğe neden olmaktadır. Yabancı dil öğrenimi üzerinde etkisi olan faktörlerden biri de öğrenenden kaynaklanan bireysel farklılıklardır. Ġngilizce dersine yönelik tutumları etkileyen en önemli etken ise öğrencinin bireysel farklılığıdır. Bireysel farklılığı içinde barındıran etkenlerden biri de bireyin tutumudur. Öğrencilerin yabancı dil öğrenme ile ilgili inançları ve geliĢtirdikleri tutumları onların baĢarılarını ve baĢarısızlıklarını etkileyen bir unsur olduğu pek çok araĢtırmaya konu olmuĢtur. Ayrıca Ġngilizce öğretimi ve tutum üzerine yapılan birçok araĢtırmada da öğrencinin Ġngilizce dersine yönelik tutumunun farklı değiĢkenlere göre farklılaĢtığı ortaya konulmuĢtur. Bu çalıĢmanın amacı ise ilkokul ve ortaokul öğrencilerinin Ġngilizce dersine yönelik tutumlarını cinsiyet, öğrenim gördükleri sınıf, okul isimleri, anne-baba eğitim durumu ve kardeĢ sayısı değiĢkenlerine göre farklılaĢıp farklılaĢmadığını incelemektir. Bu araĢtırmanın çalıĢma evreni, 2018-2019 eğitim ve öğretim yılında Ġstanbul‟da üç farklı okulda eğitim gören 461 ilkokul ve ortaokul öğrencilerinden oluĢmaktadır. Bu çalıĢmada veriler, davranıĢsal ve duyuĢsal boyutları olan 16 maddeden oluĢan “Ġngilizce Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılarak elde edilmiĢtir. Elde edilen veriler SPSS programında çözümlenmiĢ ve verilerin analizinde frekans, yüzde hesaplamaları, t-testi ve ANOVA istatistiki yöntemlerinden faydalanılmıĢtır. AraĢtırma bulgularını incelediğimizde kız öğrenciler, 5. sınıf öğrencileri, Özel Okul B öğrencileri, ebeveyni üniversite mezunu olan ve kardeĢi olmayan öğrenciler Ġngilizce dersine karĢı daha olumlu bir tutumu sahiplerdir.tr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherİSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.subjectTutumtr_TR
dc.subjectİngilizceye dersine yönelik tutumtr_TR
dc.subjectAttitudestr_TR
dc.subjectAttitudes towards English Lessontr_TR
dc.titleİLKOKUL VE ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN İNGİLİZCE DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİtr_TR
dc.typeThesistr_TR
dc.description.abstractolAlthough in Turkey students have been learning English during their education lives in generally they have difficulty in learning English. This situation about foreign language causes learned helplessness for them. One of the factors has an effect on learning foreign language is individual differences which is originated from learners‟ own. This is showed that the most important factor affecting attitudes towards English is individual differences. Actually individual differences involve individuals‟ attitudes. In addition, many researches are mentioned that student‟s belief and their improved attitudes with foreign language learning is a factor which affects their success and failure. The purpose of the research finds out whether there become different or not in terms of variables such as gender, grades, school, the education status of parents and the number of siblings in primary school and middle school students‟ attitudes towards English lesson according to different variables. The target population of the research is formed of 461 primary school and middle school students who were three different schools in Ġstanbul in 2018-2019 academic years. The data of the research was acquired on behalf of “Attitude Scale towards English Lesson” which has behavioral and sensual (affective) aspect and developed by Orakcı (2017). The acquired data is analyzed by SPSS programme and while it was analyzing the data it was utilized range of frequencies, percent calculation, t- test and ANOVA statistical method. When it was analyzed the study finding female students, 5 grades students, Private School B students have positive attitudes towards English lesson. In addition students who have university graduate of their parents and students who have no siblings have positive attitudes towards English lesson too.tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber1tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber59tr_TR
dc.identifier.bibliographictagKaya, Ezgi, İLKOKUL VE ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN İNGİLİZCE DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİtr_TR
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10245475.pdf1.17 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.