Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/2238
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorAl-Bajalan, Nabard Fouad Ghareeb-
dc.date.accessioned2019-05-27T13:26:15Z-
dc.date.available2019-05-27T13:26:15Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11547/2238-
dc.description.abstractÇalışmam, Süleymaniye Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümündeki altmış beş öğrenci arasında, roman okumanın İngilizce öğrenmeye (EFL) etkisini incelemi ştir. Katılımcılar, her iki cinsiyete mensup (39 erkek ve 21 kadın) iki grup (kontrol ve deney grubu) halindeydi. Tamamı üçüncü sınıf öğrencileriydi: katılım öncesinde iki sene edebiyat öğrenimi görmüşlerdi. Roman okumanın dil öğrenimine etkisini belirlemek için, seviye tespiti, kelime bilgisi ve okuma anlama testlerinin yapılması gerekliydi. Bunun için kelime bilgisinde Rosetta Stone yazılımı ve okuma anlamada ise Tell Me More yazılımı kullanılmıştır. Sonuçlar göstermiştir ki; hem kontrol hem deney grubu için, test öncesi 15.16 ve test sonrası 17.03 puan ortalaması alarak, dil öğreniminde daha yüksek kelime bilgisi tespit edilmiştir. Sonuçlar ayrıca, her iki grup arasında kelime bilgisi açısından istatistiksel olarak önemli bir fark yokken, test sonrasında istatistiksel olarak önemli bir fark ortaya çıkmıştır. Sonuçlar, okuma anlamadan hem kontrol hem deney grubu için 14.30 ortalama varken, test sonrasında 17.03 ortalama ile daha yüksek okuma anlama puanı olduğunu göstermiştir. Bir kez daha, her iki grup arasında okuma anlama açısından istatistiksel olarak önemli bir fark yokken, test sonrasında okuma anlamada istatistiksel olarak önemli bir fark ortaya çıkmıştır. Okuma anlama ile kelime bilgisi arasındaki ilişkiyi tespit etmek için korelasyon analizi yapılmıştır. Her iki grupta da, sonuçlar İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenmede, öğrencilerin okuma anlamaları ile kelime bilgisi arasında eşlemeli ilişki olduğunu göstermiştir.tr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCEStr_TR
dc.subjectRoman Okumatr_TR
dc.subjectİletişim Standartlarıtr_TR
dc.subjectOkuma Anlamatr_TR
dc.subjectRoman dışıtr_TR
dc.subjectReading Novelstr_TR
dc.subjectCommunicative Standardstr_TR
dc.subjectReading Comprehensiontr_TR
dc.subjectNon novelstr_TR
dc.titleTHE EFFECT OF READING NOVELS ON IRAQI EFL LEARNERS, VOCABULARY KNOWLEDGE AND READING COMPREHENSION ABILITYtr_TR
dc.typeThesistr_TR
dc.description.abstractolThe study investigated the effect of reading novels in learning English as a foreign language(EFL)among sixty-five students at the Department English Language and literature/ Sulaimani University. The participators were intwo groups (control and experimental groups) including both sexes (39 male and 21 female). All of them were third-year students; they had already studied literature for two years prior to their participation. order to determine the effect of reading novels on language learning, it was necessary to measure placement test, vocabulary and reading comprehension tests, Rosetta Stone software for vocabulary knowledge and Tell Me More software for reading comprehension. The findings showed that control and experimental groups both reported higher than vocabulary in language learning with the mean score of pre-test 15.16, and that for post-test being 17.03. The findings also revealed that there was no statistically significant difference between both groups’ vocabulary knowledge, while a statistically significant difference was found to exist in the post-test. The findings showed that reading comprehension reported higher than control and experimental groups in pre-test with mean 14.30 while in post-test, control and experimental groups scored higher than Reading comprehension with mean 17.03. Again, there was no statically significant difference in the mean of the scores of the pre-test of reading comprehension of both groups, while statistically significant difference in the mean of the scores of the post-test of reading comprehension of both groups existed. Correlation analysis was carried out to determine the relationship between reading comprehension and vocabulary knowledge, adhering to the administration of tests. In both groups, the results demonstrated that there was appositive relationship between the students' reading comprehension and vocabulary knowledge in their learning of English as a foreign language.tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber1tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber74tr_TR
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
481900.pdf1.24 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.