Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/2162
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorAl-Jaf, Mohamed Salih Ahmed-
dc.date.accessioned2019-05-25T13:51:01Z-
dc.date.available2019-05-25T13:51:01Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11547/2162-
dc.description.abstractNowadays, social networking sites are becoming popular throughout the world and have been quite popular among various age group users particularly the young users but small number of researches have been done, especially in Iraq, on how much these websites can contribute to language learning and teaching though they seem to offer plenty of opportunities. This study provides insight into EFL students‟ opinions and attitudes of participating in activities through Facebook for language learning. Therefore, it aims at examining students‟ views about the online learning atmosphere after having an eight-week course using Facebook, and to find the role of Facebook in language learning. In addition, the study discusses the overall effects and possible uses for Facebook in the field of foreign language learning and teaching. Forty-six students at the English Department, School of Languages from University of Garmian in the academic year (2015-2016) participated as the sample in this study. They were third year University students in northern Iraq, who voluntarily joined a closed Facebook group. This study used a one-group pretest-posttest design to examine its research questions. A questionnaire form using a 5-point Likert scale was used for both tests with research tasks based on any tasks and lessons to improve English language skills. The results indicated that there is a significant difference between participants' attitudes before and after the course and it showed positive attitudes toward most activities for language learning following the completion of the study compared to prior opinions. In the pre-test, the majority of participants considered Facebook to be generally useful because through this network, they can communicate and share knowledge. After the online course, most students indicated that, Facebook has high possibilities for being used as an effective formal educational tool. Furthermore, the posttest revealed that students‟ positive attitudes toward the usefulness of social networks increased under the influence of research tasks and activities. Finally, this study confirmed that every participant considered Facebook to be highly effective and potential educational tool, especially for improving language knowledge and performance in various online activities.tr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCEStr_TR
dc.subjectSocial networkingtr_TR
dc.subjectSocial mediatr_TR
dc.subjectFacebooktr_TR
dc.subjectFacebook grouptr_TR
dc.subjectComputer assisted language learningtr_TR
dc.subjectSosyal ağtr_TR
dc.subjectSosyal medyatr_TR
dc.subjectFacebooktr_TR
dc.subjectFacebook grubutr_TR
dc.subjectBilgisayar destekli dil öğrenimitr_TR
dc.titleAN EVALUATION OF THE ROLE OF USING FACEBOOK ON LANGUAGE LEARNING AMONG EFL UNIVERSITY STUDENTStr_TR
dc.typeThesistr_TR
dc.description.abstractolGünümüzde, sosyal ağ siteleri dünya çapında popüler hale geliyor ve özellikle çeşitli yaş grubu kullanıcıları genç kullanıcıların arasında oldukça popüler olmuştur ama özellikle Irak'ta küçük sayıda araştırmalar yapılmıştır. Her ne kadar çok sayıda fırsat sunmak gibi görünüyor olsa da bu web siteleri dil öğrenme ve öğretmekte katkıda bulunabilir. Bu çalışma, dil öğrenimi için facebook üzerinden Yabancı dil olarak ingilizce öğrenci görüş ve faaliyetlerine fikir verir. Bu nedenle, Facebook'u kullanarak sekiz haftalık kurs yaptiktan sonra çevrimiçi öğrenme atmosferi hakkında öğrencilerin görüşlerini incelemeyi ve dil öğreniminde Facebook'un rolünü bulmayı amaçlayan bir çalışmadır. Ayrıca bu çalışma, ikinci dil öğrenme ve öğretme alanında Facebook için genel efektler ve olası kullanımları tartışır. Garmian Üniversitesi Diller Okulu ingilizce bölümünden 46 öğrenci 2015-2016 akademik yılı içerisinde bu çalışmaya örneklem olarak katıldı. Kuzey Irak'ta üniversite üçüncü sınıf öğrencileri gönüllü olarak boyunca kapalı bir facebook grubuna katıldılar. çalışma, hipotezleri incelemek için bir grup öntest-sontest deseni uygulanmıştır. 5 puanlık Likert ölçeği kullanılarak anket formu İngilizce dil becerilerini geliştirmek için herhangi bir görev ve dersler dayalı araştırma görevleri ile iki test için kullanılmıştı. Sonuçlar,ders öncesi ve ders sonrası katılımcıların tutumları arasında anlamlı bir fark olduğunu belirtti ve önceki görüşlere göre çalışmanın tamamlanmasının ardından dil öğrenimi için faaliyetlere ilişkin olumlu tutum gösterdi. Ön testte, katılımcıların çokluğu nedeniyle ağ üzerinden yararlı olması için Facebook kabul edildi. Böylece iletişim ve bilgi paylaşımı yapabilirler. Online kurs sonrası,öğrencilerin çoğu Facebook'u etkin bir eğitim aracı olarak kullanmak üzere yüksek olanaklara sahip olduklarını gördüler. Ayrıca, sontest sosyal ağların kullanışlılığı karşı öğrencilerin olumlu tutum araştırma görevleri ve faaliyetleri etkisinde artış olduğunu ortaya koydu. Son olarak bu çalışmada,her katılımcı Facebook'un son derece etkili ve potansiyel bir eğitim aracı olduğunu,özellikle çeşitli online aktivitelerin dil bilgisini ve performansı arttırmak için olduğunu doğruladı.tr_TR
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
454533.pdf2.72 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.