Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/2126
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorKaranis, Aslı-
dc.date.accessioned2019-05-25T05:40:46Z-
dc.date.available2019-05-25T05:40:46Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11547/2126-
dc.description.abstractYapılan araştırmalar, duygusal istismarın çocuklarda ve ergenlerde olduğu gibi yetişkinlerin de hayatında birçok olumsuz sonuç doğurduğunu ortaya koymaktadır. Bazı durumlarda onarılması güç sorunlara neden olan duygusal istismar, çocuk, ergen ve yetişkinlerin sosyal ilişkilerini ve sosyal gelişimlerini de olumsuz yönde etkilemektedir. Yapılan araştırmalar, çocukluk döneminde duygusal istismara maruz kalmış yetişkinlerin istismara uğramamış olanlara oranla ruhsal rahatsızlıklar yaşama risklerinin daha fazla olduğunu göstermektedir. Araştırmaların ortaya koyduğu duygusal istismar kökenli rahatsızlıklar, pek çok başlık altında incelenebilmektedir. Bu araştırmanın amacı ise,üniversite öğrencilerinin algılanan duygusal istismar düzeyleri ile atılganlık düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma, duygusal istismar ile atılganlık arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını inceleyerek, yaş, cinsiyet, ekonomik durum vb. değişkenlerin bu ilişkideki rolünü ortaya koymaya çalışacaktır. Araştırma evrenini İstanbul Aydın Üniversitesi’nde okuyan lisans ve lisansüstü öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma 3 bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde duygusal istismar, ikinci bölümde ise atılganlık kavramı teorik açıdan incelenerek alanyazı çalışması yapılmıştır. Üçüncü bölümde ise, İstanbul Aydın Üniversitesi’nde yapılan çalışmanın bulgularına yer verilmiştir. Araştırma verilerine ulaşmak için “Yetişkinler İçin Algılanan Duygusal İstismar Ölçeği”, “Rathus Atılganlık Envanteri” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 15 programında analiz edilmiştir. Cinsiyet değişeni ile duygusal istismar ve atılganlık seviyesi arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla T-testi analizi yapılmıştır. Yaş, ailenin gelir durumu ve kardeş sayısı gibi ikiden fazla değişkeni olan verilerin duygusal istismar ve atılganlık düzeyi ile karşılaştırılmasında Anova analizi uygulanmıştır. Çalışmada ayrıca algılanan duygusal istismar toplam sayısal değerleri ile atılganlık düzeyi toplam sayısal değerleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla korelasyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda,kız öğrencilerin duygusal istismar algılama düzeyleri, erkek öğrencilere göre daha yüksek bulunmuştur. Ancak cinsiyet değişkeni ile atılganlık düzeyi arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Duygusal istismar algılama düzeyi 18-25 yaş arası öğrencilerde daha yüksek bulunmuştur. Yaş değişkeni ile atılganlık düzeyi arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Duygusal istismar algılama düzeyi ailelerinin gelir seviyesi yüksek olan öğrencilerde daha yüksek bulunmuştur. Gelir seviyesi değişkeni ile atılganlık düzeyi arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Kardeş sayısı değişkeni ile algılanan duygusal istismar ve atılganlık düzeyi arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır. Son olarak, yapılan korelasyon analizi sonucuna göre; algılanan duygusal istismar arttıkça atılganlık seviyesinin düştüğü saptanmıştırtr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherİSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.subjectDuygusal istismartr_TR
dc.subjectAtılganlık düzeyitr_TR
dc.subjectEmotional abusetr_TR
dc.subjectThe level of assertivenesstr_TR
dc.titleÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE ALGILANAN DUYGUSAL İSTİSMAR DÜZEYLERİ İLE ATILGANLIK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİtr_TR
dc.typeThesistr_TR
dc.description.abstractolAccording to researchments, emotional abuse cause negative problems on the lifes not only children and teenagers, but also adult people. In some situatios, emotional abuse which cause irreparable problems, affect the social relations and social process of adults, teenagers and children. Investigations show that the people who have been exposed to emotional abuse during their childood, have more risks that facing with mental illnesses than the other people. The mental illnesses which are shown by researchments can be examined under various titles. This study it examined relationship between university students emotional abuse detection level with the level of assrtiveness. The study inquire the meaningful relation between emotional abuse and the level of assertiveness and the role of the variables such as age, sex, economical situation etc. on this relation. The rearsch universe have been created by undergraduate students and graduate students of Istanbul Aydın University. The study has 3 main sections. In the first part, emotional abuse and secondly, the level of assertiveness have been examined theoretically and studied on its literature. At the third section, there are findings of the study which has been done at he Istanbul Aydın Universtiy. To get the datas of the study, “Perceived Emotional Abuse Scale for Adults”, “Rathus Assertiveness Inventory” and “Personal Information Form”have been used. The datas have been analized by the program SPSS 15, Besides. Ttest analyze has been used to study f the relation between emotional abuse and assertiveness level with the variant of sex. Also Anova analyze system has been used for the datas with more than two variables such as age, family income status and the number of brothers or sisters. On the other hand, for te examining of the relation of the total numerical values between emotional abuse and the level of assertiveness, Correlation Analysis system also has been used. As a result of the research, the emotional abuse detection level of female students are more than male students. However. between the variable of sex and the level of assertiveness can not be finded any meaningful relation. The emotional abuse detection level has been founded more high level around the students aged 1825 years. However,the variable of age and the level of assertiveness can not be finded any meaningful relation The emotional abuse detection level has been founded more high level on the students who have high income levels. However,the variable of income level and the level of assertiveness can not be finded any meaningful relation. On the other hand, accordinf to the study, there are not any meaningful relation between the variable of the number of brothers or sisters and the level of assertiveness The last point is that according tothe results of correlation analysis, when the perceived emotional abuse increase, the level of assertiveness descrease, so there is an inverse ratio between perceived emotional abuse and the level of assertiveness.tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber1tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber87tr_TR
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
447819.pdf1.79 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.