Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/2106
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorTufan, Zeynep-
dc.date.accessioned2019-05-24T10:58:39Z-
dc.date.available2019-05-24T10:58:39Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11547/2106-
dc.description.abstractBu araştırmada; Fen Bilgisi Öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarıyla özyeterlilik algıları; cinsiyet, yaş, görev yapılan okul türü, okuldaki pozisyon, mesleki görev yılı, en son mezun olunan öğretim programı değişkenleri açısından incelendi. Bu araştırmanın örneklemi İstanbul İli Başakşehir ilçesinde görev yapmakta olan toplam 103 (E:30 K:73) Fen Bilgisi öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada, “Ögretmen Özyeterlilik Ölçegi” ile “Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği” uygulandı. Araştırma sonucunda Fen Bilgisi öğretmenlerinin mesleki görev yılı, yaş, görev yapılan okul türü ve cinsiyete göre özyeterlilik inancı ve mesleki tutum anket sorularında anlamlı biçimde farklılık olduğu belirlendi. Özyeterlilik ve alt başlıklarında meslek görev yılının etkili olduğu, tutum da ise okul türünün önemli olduğu tespit edildi. Ayrıca öğretmenlerin özyeterlilik inancıyla mesleğe yönelik tutumları arasında pozitif yönde orta düzeyde bir korelasyon olduğu tespit edilditr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherİSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.subjectFen bilgisi öğretmenliğitr_TR
dc.subjectÖğretmenlik mesleğine yönelik tutumtr_TR
dc.subjectÖzyeterliliktr_TR
dc.subjectScience teacherstr_TR
dc.subjectAttitudes towards the teaching professiontr_TR
dc.subjectSelf-efficacytr_TR
dc.titleFEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİNİN, ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE YÖNELİK TUTUMLARI İLE ÖZYETERLİLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİtr_TR
dc.typeThesistr_TR
dc.description.abstractolIn this thesis, The Relationship of Science Teachers’ Attitudes To The Teaching Professions And Their Self-Efficacy (Beliefs) is investigated with respect to gender, age, type of secondary school that teachers teach, position in the school, professional experience (in years), graduation status. The universe of this thesis consists of total of 103 Science Teachers (M:30 W:73) teach in Başakşehir İstanbul. “Measure for the Teachers’ Self-Efficacy Beliefs” and “Measure for Science Teachers’ Attitudes to the Teaching Professions” is applied. Outcomes of this thesis show that Science teachers’ professional experience (in years), age, type of secondary school that teachers teach and gender show significant difference in the self-efficacy (beliefs) and also in teachers’ attitudes to the teaching professions. ın self-efficacy and its sub categories, professional experience (in years) and ın teachers’ attitudes to the teaching professions type of seconday school that teachers teach is considered more important that other variables. Moreover, The correlation between science teachers’ attitudes to the teaching professions and their self-efficacy (beliefs) is positive and in moderate degree.tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber1tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber116tr_TR
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
438352.pdf6.9 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.