Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/2048
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMusa, Farahnaz-
dc.date.accessioned2019-05-23T05:59:40Z-
dc.date.available2019-05-23T05:59:40Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11547/2048-
dc.description.abstractDeğişen dünyamızda etki alanı en büyük gelişmelerden biri olan globalleşme, şirketleri değişen pazar ve rekabet şartlarına uyum gösterebilmek için yeni çözümler geliştirmek mecburiyetinde kalmışlardır. Birleşme, işletmelerin çözüm arayışları neticesi gündeme gelmiş ve özellikle son senelerde yaygınlık kazanmaya başlamış gelişmelerden biri olmaktadır. Birleşmeler ve satın almalar finansta yeni bir kavram değildir. Geçen yüzyıl boyunca çok sıklıkla görülmüşlerdir. Firmalar, değer yaratmak amacıyla birleşme ve satın alma yapmaktadırlar. Değer yaratmak birleşmelerin ve satın almaların en önemli yapılma nedenidir. Bu çalışmada Türkiye’de birleşme ve satın almalar Grundig- Arçelik, Yapı Kredi-Koçbank, Denizbank- Sberbank ve Migros-Tansaş kapsamında incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre şirket birleşmelerinin çoğu finansal sektörde, gıda ve içecek sektöründe görülmüştür. Türkiye’de şirket birleşmelerinin çoğunluğu yabancı şirketlerle yapılmıştır. Ülkenin ana sanayi dallarını oluşturan ve bunlara bağlı kuruluşların yabancı yatırımcılar için cazip olduğu tespit edilmiştir.tr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCEStr_TR
dc.subjectŞirket birleşmeleritr_TR
dc.subjectŞirket satın almalarıtr_TR
dc.subjectTürkiye’de birleşme ve satınalmalartr_TR
dc.subjectTürkiye’de banka birleşmeleritr_TR
dc.subjectCompany mergerstr_TR
dc.subjectPurchase of companytr_TR
dc.subjectMergers and acquisitions in Turkeytr_TR
dc.subjectBank mergers in Turkeytr_TR
dc.titleFINANCIAL ASSESSMENT OF COMPANY MERGERS THE EXAMPLE OF TURKEYtr_TR
dc.typeThesistr_TR
dc.description.abstractolIn changing environment of today's world, globalization has been one of the biggest developments. Therefore, companies have had to create new solutions in order to adapt to changing market and competitive conditions. Merging has become a recent issue as a result of companies' search for a solution. Merging has been one of the most common developments especially in recent years. Mergers and acquisitions are not new concepts in the field of finance. They have been seen very often over the last century. Companies resort to engage in activities of merger and acquisitions in order to create value. Creating value is the most important reason for mergers and acquisitions. In this study, mergers and acquisitions in Turkey were examined with Grundig-Arcelik, Yapı Kredi-Kocbank, Denizbank-Sberbank and Migros-Tansas. According to a study, most of these mergers were seen especially in financial services and food and beverage sectors. It is seen that a great deal of mergers and acquisitions in Turkey have been performed by foreign buyers. Holdings having a corner on the country's main industries and their affiliated companies are seen to be more attractive to foreign investors.tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber1tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber94tr_TR
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
432528.pdf2.07 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.