Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/2046
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorYılmaz, Ramazan-
dc.date.accessioned2019-05-23T05:52:43Z-
dc.date.available2019-05-23T05:52:43Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11547/2046-
dc.description.abstractAraştırma, yöneticilerin dönüştürücü liderlik düzeylerinin psikolojik iyi oluş ve bazı değişkenlere göre yordanmasını incelemeye yönelik olarak yapılmış olan betimsel bir çalışmadır. Araştırma evrenini; 2014-2015 Eğitim-Öğretim yılında İstanbul İli, Avrupa Yakası Bağcılar, Bahçelievler, Bakırköy, Başakşehir, Bayrampaşa, Esenler, Güngören, Zeytinburnu İlçelerinde kamu ilköğretim ve ortaöğretim (ilkokul, ortaokul ve lise) kurumlarında görev yapan 1850 okul yöneticisi(müdür, müdür başyardımcısı ve müdür yardımcısı) oluşturmuştur. Belirtilen evrenden tesadüfî örneklem yöntemi kullanılarak 322 okul yöneticisi, araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmada gerekli verileri elde etmek için “Psikolojik İyi Oluş Ölçeği (PİOÖ), “Dönüştürücü Liderlik Ölçeği (DLÖ)”, ve “Kişisel Bilgiler Formu” kullanılmıştır. Verilerin toplanması amacı ile ölçekler Okul Yöneticilerine uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde SPSS21 Paket Programı’ndan yararlanılmıştır. Araştırmada, yöneticilerin dönüştürücü liderlik düzeylerinin psikolojik iyi oluşa, cinsiyete, medeni duruma, kıdeme ve yapılan göreve göre anlamlı bir biçimde yordanıp yordanmadığını belirleyebilmek için Basit Regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmada, anlamlılık düzeyi .05 olarak alınmıştır. Araştırmada, psikolojik iyi oluşun yöneticilerin dönüştürücü liderlik düzeylerini anlamlı bir biçimde yordayıp yordamadığı incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda, psikolojik iyi oluş değişkeninin, yöneticilerin dönüştürücü liderlik davranışının anlamlı bir yordayıcısı olduğu görülmüştür. Psikolojik iyi oluş düzeyi yüksek olan yöneticilerin dönüştürücü liderlik puan ortalaması, psikolojik iyi oluş düzeyi düşük olan yöneticilerin dönüştürücü liderlik puan ortalamasından anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Araştırmada, “cinsiyetin yöneticilerin dönüştürücü liderlik düzeylerini anlamlı bir biçimde yordayıp yordamadığı incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda, cinsiyet değişkeninin, yöneticilerin dönüştürücü liderlik davranışının anlamlı bir yordayıcısı olmadığı görülmüştür. Kadın yöneticilerin dönüştürücü liderlik puan ortalaması ile erkek olan yöneticilerin dönüştürücü liderlik puan ortalaması arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Araştırmada, medeni durumun yöneticilerin dönüştürücü liderlik düzeylerini anlamlı bir biçimde yordayıp yordamadığı incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda, medeni durum değişkeninin, yöneticilerin dönüştürücü liderlik davranışının anlamlı bir yordayıcısı olduğu görülmüştür. Evli olan yöneticilerin dönüştürücü liderlik puan ortalaması, bekar olan yöneticilerin dönüştürücü liderlik puan ortalamasından anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Araştırmada, kıdemin yöneticilerin dönüştürücü liderlik düzeylerini anlamlı bir biçimde yordayıp yordamadığı incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda, kıdem değişkeninin, yöneticilerin dönüştürücü liderlik davranışının anlamlı bir yordayıcısı olduğu görülmüştür. Kıdemi fazla olan yöneticilerin dönüştürücü liderlik puan ortalaması, kıdemi az olan olan yöneticilerin dönüştürücü liderlik puan ortalamasından anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Araştırmada, yapılan görevin (müdür ya da müdür yardımcılığı) yöneticilerin dönüştürücü liderlik düzeylerini anlamlı bir biçimde yordayıp yordamadığı incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda, görev değişkeninin, yöneticilerin dönüştürücü liderlik davranışının anlamlı bir yordayıcısı olduğu görülmüştür. Müdürlük görevini yapan yöneticilerin dönüştürücü liderlik puan ortalaması, müdür yardımcılığı görevini yapan yöneticilerin dönüştürücü liderlik puan ortalamasından anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur.tr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherİSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.subjectDönüştürücü Liderliktr_TR
dc.subjectPsikolojik İyi Oluştr_TR
dc.subjectYöneticitr_TR
dc.subjectTransformational Leadershiptr_TR
dc.subjectPsychological Well-Beingtr_TR
dc.subjectAdministratortr_TR
dc.titleYÖNETİCİLERİN DÖNÜŞTÜRÜCÜ LİDERLİK DÜZEYLERİNİN PSİKOLOJİK İYİ OLUŞ VE BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE YORDANMASItr_TR
dc.typeThesistr_TR
dc.description.abstractolThis is a descriptive study aiming to examine whether administrators’ levels of transformational leadership is predicted by psychological well-being and other certain variables. The study universe consists of 1850 school administrators (principals, chief vice-principals, and vice-principals) working at public institutions of primary and secondary education (primary, secondary, and high schools) in Bağcılar, Bahçelievler, Bakırköy, Başakşehir, Bayrampaşa, Esenler, Güngören, and Zeytinburnu districts located on the European side of Istanbul in 2014-2015 academic year. The study sample of 322 school administrators was formed through random sampling from the study universe. The “Psychological Well-Being Scale (PIOO), the “Transformational Leadership Scale (DLO)”, and a “Personal Information Form” were employed to obtain the data. The scales were administered to the School Administrators for data collection. SPSS 21 Software Package was used for data analysis. A Simple Regression analysis was performed in order to ascertain whether the administrators’ levels of transformational leadership is significantly predicted by psychological well-being, gender, marital status, seniority and the job status. The level of significance for the study was determined to be .05. The study examines whether psychological well-being significantly predicts administrators’ levels of transformational leadership. The study results demonstrated that the psychological well-being variable is a significant predictor of administrators’ transformational leadership behavior. The mean transformational leadership score of the administrators with high levels of psychological well-being was significantly higher than that of those with low psychological well-being levels. The study also investigated whether gender significantly predicts administrators’ levels of transformational leadership. The results showed that the gender variable is not a significant level of administrators’ transformational leadership behavior. There was no significant difference between the mean transformational leadership score of female and male administrators. Another problematic of the study was to examine whether marital status significantly predicts administrators’ levels of transformational leadership. The study’s results revealed that the marital status variable is another significant predictor for administrators’ transformational leadership behavior. The mean transformational leadership score for married administrators was found to be significantly higher than that of single administrators. The study also attempted to find out whether seniority significantly predict administrators’ transformational leadership levels. The results showed that the seniority variable is a significant predictor of administrators’ transformational leadership behavior. The administrators with greater seniority had significantly higher mean transformational leadershipscore when compared to those with less seniority. Finally, the study examined whether job status (principal or vice-principal) significantly predictadministrators’ levels of transformational leadership. The results revealed the job status variable to be a significant predictor of administrators’ transformational leadership behavior. The administrators acting as school principals had significantly higher mean transformational leadership score than those acting as vice-principals.tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber1tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber76tr_TR
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
432526.pdf7.73 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.