Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/1923
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorElmas, Saniye-
dc.date.accessioned2019-05-14T11:43:07Z-
dc.date.available2019-05-14T11:43:07Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11547/1923-
dc.description.abstractTürk Eğitim Sisteminde eğitim örgütlerinin baĢarılı olmasında yöneticilerin payı oldukça yüksektir. Yönetim pozisyonlarına gelme sürecinde hukuksal bir engel olmamasına rağmen Milli Eğitim Bakanlığı merkez ve taĢra teĢkilatları istatiksel verileri incelendiğinde kadınların yönetim pozisyonlarında az sayıda temsil edildikleri görülmektedir. Ayrıca eğitim kurumlarında hiyerarĢik yapı yükseldikçe kadın yönetici oranları belirgin bir Ģekilde düĢüĢ göstermektedir. Bu araĢtırmada Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel okullarda görev yapan öğretmenlerin hemen hemen yarısının kadın olduğu bir alanda, kadın eğitim yöneticilerinin sayısal oranlarının azlığının arkasındaki sebepler irdelenmiĢtir. AraĢtırmaya katılan kadın yöneticilerin kiĢisel görüĢlerinin ve tecrübelerinin nitel yöntemle derinlemesine analizi yapılmıĢ ve bu analiz sonucunda, cinsiyet ayrımcılığı, örgüt kültürü engeli, çoklu rol üstlenme, cam tavan, toplumsal cinsiyet engellemelerinin olduğu tespiti yapılmıĢtır. AraĢtırmamızın odak noktasını, kadın yöneticilerin görüĢlerinden yola çıkarak engelleri aĢma stratejileri oluĢturmaktadır.tr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherİSTANBUL AYDIN UNiVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.subjectToplumsal Cinsiyettr_TR
dc.subjectKadın Yöneticilertr_TR
dc.subjectCam tavantr_TR
dc.subjectTürk Eğitim Sistemitr_TR
dc.subjectFemale Administratorstr_TR
dc.subjectGlass Ceilingtr_TR
dc.subjectParadigmtr_TR
dc.subjectTurkish Educational Systemtr_TR
dc.titleTÜRK EĞİTİM SİSTEMİNDE YÖNETİCİLİKTE KADIN PARADİGMALARItr_TR
dc.typeThesistr_TR
dc.description.abstractolAdministrators‟ share in the success of educational organizations is quite high in the Turkish Educational System. Even though there is no legal obstacle in the process of taking up management positions, when the statistics are analyzed given by the central or provincial offices of the Ministry of Education it can be observed that small numbers of women are represented in management positions. In this study, the underlying reasons of the small numbers of women administrators of education are considered where almost half of the teachers whe work in public or private schools under the Ministry of Education are women. The experiences and the thoughts of the participant women administrators are analyzed qualitatively in depth and gender discrimination, organizational cultural obstacles, assuming multi-roles, glass-ceiling and social gender barriers are identified. The focus of the study is the strategiesto over come obstacles based on the ideas of the women administrators.tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber1tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber138tr_TR
dc.identifier.bibliographictagELMAS, Saniye. Türk Eğitim Sisteminde Yöneticilikte Kadın Paradigmaları, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2015tr_TR
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
407053.pdfTez dosyası2.04 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.