Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/1743
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBıyık, Merve-
dc.date.accessioned2019-05-07T13:39:22Z-
dc.date.available2019-05-07T13:39:22Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11547/1743-
dc.description.abstractThe perception of language has been studied in various aspects up to now whereas the perception of literature is still a less researched area. Therefore, the amount of qualitative research on perception of literature needs to be increased. The present study aims to fill this gap by exploring students’ perception with respect to the concept of literary genres through the use of metaphor as they reflect the way we perceive the world and shape our professional ideas and attitudes. In addition, the study investigates whether there is a difference in perceptions of junior and senior learners in regard to their perceptions of literary genres. It also searches into the difficulties learners claim to experience while reading literary genres. The study consists of 58 first and 43 fourth graders of ELL students of İstanbul University. The data were collected with semi-structured interviews, multiple-choice questionnaires and metaphor elicitation papers The metaphors of literary genres exhibited positive and negative perceptions of the learners. The Ring, Narnia, concentre detergent, veritaserum and pomegranate are some of the unique positive metaphors of the learners. Some metaphors seem to be negative such as Pandora’s box, dark hole, ivy and labyrinth.tr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherİSTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCİENCEStr_TR
dc.subjectPerception of Literaturetr_TR
dc.subjectLiterary Genrestr_TR
dc.subjectMetaphorical Perceptionstr_TR
dc.subjectConceptual Metaphorstr_TR
dc.subjectEdebiyatın Algılanışıtr_TR
dc.subjectEdebi Türlertr_TR
dc.subjectMetaforik Algılartr_TR
dc.subjectKavramsal Metaforlartr_TR
dc.titleMETAPHORS OF LITERARY GENRES: A STUDY ON PERCEPTIONS OF LEARNERStr_TR
dc.typeThesistr_TR
dc.description.abstractolDilin algılanması ile ilgili farklı açılardan çalışmalar yapılmış olmasına rağmen edebiyatın algılanışı daha az araştırma yapılmış bir alandır. Bu nedenle edebiyatın algılanışı ile ilgili daha fazla niteliksel araştırmanın yapılması gerekmektedir. Bu çalışma, öğrencilerin edebi türler ile ilgili algılarını kullandıkları metaforik kavramlar ile araştırmayı amaçlamıştır çünkü metaforlar dünyayı algılama biçimimizi yansıtır ve profesyonel fikirlerimizi ve tutumlarımızı biçimlendirir. Ayrıca bu çalışma birinci sınıf ve dördüncü sınıf öğrencilerinin edebi türlere bakış açılarındaki farkı araştırmaktadır. Bu çalışmaya, İstanbul Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı bölümü birinci sınıf öğrencilerinden 58, dördüncü sınıf öğrencilerinden 43 kişi katılmıştır. Edebi türler ile ilgili metaforlar, öğrencilerin olumlu ve olumsuz bakış açılarını yansıtmaktadır. Yüzük, Narnia, yoğunlaştırılmış deterjan, iksir ve nar öğrencilerin oluşturdukları özgün ve olumlu metaforlardan bir kısmıdır. Pandora’nın kutusu, kara delik, sarmaşık ve labirent gibi bazı metaforların olumsuz olduğu görülmektedir.tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber1tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber143tr_TR
dc.identifier.bibliographictagBıyık Merve, Edebi Türler ile İlgili Metaforlar: Öğrencilerin Algıları Üzerine Bir Çalışma, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2013tr_TR
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
336005.pdfTez Dosyası2.58 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.