Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/11500
Title: MESLEK LİSESİ ÖĞRETMENLERİNİN ALGILADIĞI YÖNETİCİ DESTEĞİ, KARİYER TATMİNİ VE İÇSELLİK STATÜSÜNÜN DEVAM BAĞLILIĞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Authors: AKKOYUN, Ebru
Issue Date: 2024
Publisher: İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
Abstract: Bu araştırmada meslek lisesi öğretmenlerinin algıladığı alternatifler ve yatırımlar, yönetici desteği, kariyer tatmini ve içsellik statüsünün devam bağlılığı üzerindeki etkisini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Araştırma, nicel araştırma yöntemleri arasında yer alan ilişkisel tarama modeli ile tasarlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2022 – 2023 eğitim öğretim yılında Türkiye genelinde Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Örneklemin belirlenmesinde basit rastlantısal örnekleme yöntemi kullanılmış olup örneklem 482 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada, verilerin toplanması amacıyla Devam Bağlılığı Ölçeği, Algılanan Yönetici Desteği Ölçeği, Kariyer Tatmini Ölçeği, Algılanan İçsellik Statüsü Ölçeği, demografik bilgileri toplamak amacıyla Kişisel Bilgi Formu ve alternatifler ile yatırımları ölçmek amacıyla tek maddelik sorular kullanılmıştır. Elde edilen veriler, IBM SPSS Statistics 26 paket programı kullanılarak analiz edilmiş, veri analizde aritmetik ortalama ve standart sapma gibi betimsel istatistiklerin yanı sıra demografik değişkenlere göre farklılığı test etmek için t-Testi, değişkenler arasındaki ilişkinin yönü ve derecesi için Korelasyon Analizi ve yordayıcılığı sınamak içinse Regresyon Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda meslek lisesi öğretmenlerinin devam bağlılıklarının, algıladıkları yönetici desteğinin ve kariyer tatminlerinin “kararsızım” düzeyinde, içsellik statüsü ile alternatif ve yatırım algılarının ise “katılıyorum” düzeyinde olduğu saptanmıştır. Meslek lisesinde çalışan öğretmenlerin devam bağlılığının, algıladıkları yönetici desteğinin, kariyer tatminlerinin ve algıladıkları içsellik statüsünün cinsiyet, branş ve eğitim düzeyi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği, alternatif algılarının cinsiyet ve eğitim düzeyi değişkenlerine göre anlamlı bir fark göstermezken branş değişkenine göre farklılık gösterdiği ve yatırım algılarının cinsiyet ve branş değişkenine göre anlamlı bir farklılık gösterirken eğitim düzeyi değişkenine göre vi farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Araştırma sonucuna göre, meslek lisesi öğretmenlerinin devam bağlılığı ile kurumdaki kıdem ve yatırımlar değişkenleri aralarında çok zayıf düzeyde pozitif yönlü, alternatifler değişkeni ile arasında çok zayıf düzeyde negatif yönlü bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Algılanan yönetici desteği, kariyer tatmini ve algılanan içsellik statüsünün ise devam bağlılığı ile anlamlı bir ilişkiye sahip olmadığı görülse de birbiri ile ilişkili olduğu görülmüştür. Meslek lisesi öğretmenlerinin algıladıkları yönetici desteğinin kariyer tatmini ile düşük düzeyde pozitif yönlü anlamlı, algılanan içsellik statüsü ile orta düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişkinin olduğu, kariyer tatminleri ile algıladıkları içsellik statüsü arasında ise zayıf düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Son olarak meslek lisesi öğretmenlerinin kurum kıdemlerinin, alternatiflerinin ve yatırımlarının devam bağlılığına etkisi üzerine kurulan modelin anlamlı olduğu görülmüş, alternatifler ve yatırımlar değişkenlerinin devam bağlılığını anlamlı düzeyde yordadığı, kurumdaki kıdem değişkeninin ise anlamlı bir etkisinin olmadığı belirlenmiştir
URI: http://hdl.handle.net/11547/11500
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10630092.pdf1.44 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.