Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/11107
Title: İŞİTME ENGELLĠLER ĠLKOKULLARINDA GÖREV YAPAN ÖZEL EĞĠTĠM ÖĞRETMENLERĠNĠN BEDEN EĞĠTĠMĠ VE OYUN DERSĠNĠN ÖĞRETĠMĠ HAKKINDAKĠ GÖRÜġLERĠ
Authors: ODABAŞI, Cemil Temel
Issue Date: 2024
Publisher: İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
Abstract: Bu çalıĢmanın temel amacı iĢitme engelliler ilkokullarında görev yapmakta olan özel eğitim öğretmenlerinin beden eğitimi ve oyun dersine yönelik görüĢlerini belirlemektir. Bu amaca uygun olarak, nitel yaklaĢımla gerçekleĢtirilen çalıĢmanın verileri, Ġstanbul‟da bulunan dört iĢitme engelliler ilkokulunda görevli 14 özel eğitim öğretmeni ile yarı yapılandırılmıĢ bireysel görüĢmelerle toplanmıĢtır. Elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuĢtur. ÇalıĢmadan elde edilen sonuçlara göre, iĢitme engelliler ilkokullarındaki özel eğitim öğretmenleri almıĢ oldukları hizmet öncesi eğitimin yetersiz olması ve hizmet içi eğitim almamıĢ olmalarından dolayı, beden eğitimi ve oyun derslerinin etkili öğretimi konusunda kendilerini yeterli görmemektedirler. Öğretmenler özellikle öğrencilerin geliĢim ihtiyaçlarını belirleme, uygun etkinlikler düzenleme ve muhtemel yeteneklerini keĢfetme konularında kendilerini yetersiz görmektedirler. Öğretmenler beden eğitimi ve oyun derslerinin öğrencilerin özellikle sosyal, psikolojik ve fiziksel yönler baĢta olmak üzere pek çok faydası olduğuna inanmalarına rağmen, kendilerini dersin öğretimi konsunda yeterli hissetmemeleri ve velilerin de talepleri doğrultusunda zaman zaman ders saatlerini Türkçe ve Matematik gibi derslere ayırmaktadırlar. Öğretmenler beden eğitimi ve oyun öğretim programı kazanımlarının tam olarak iĢitme engelli öğrencilere uygun olmadığını ve kazanımlarda bazı uyarlamalar yapılması gerektiğini düĢünmektedirler, ancak kendilerini bu değiĢiklik ve uyarlamaları yapacak yeterlilikte görmemektedirler. Okulların spor malzemeleri, bahçe, kapalı spor salonu gibi ihtiyaçları bulunmaktadır. Özellikle 4. sınıflarda ders saatleri yetersizdir. ÇalıĢmada ulaĢılan sonuçlara göre iĢitme engelliler ilkokullarında beden eğitimi ve oyun derslerinin, özel eğitime yönelik beden eğitimi öğretmeni iv yetiĢtiren lisans programlarından mezun öğretmenler tarafından yürütülmesi ve üniversitelerde bu öğretmenlerin yetiĢtirilmesine yönelik lisans programlarının yaygınlaĢtırılması önerilmektedir. Bu gerçekleĢene kadar, mevcut özel eğitim öğretmenlerinin beden eğitimi ve oyun dersinin öğretimi hakkında bilgi, beceri ve tutumları gibi yetkinliklerini geliĢtirmek amacıyla düzenlenecek uygulamalı hizmet içi eğitim etkinliklerine zorunlu olarak katılımları sağlanabilir. ĠĢitme engelliler ilkokullarında beden eğitimi ve oyun derslerine beden eğitimi ve spor öğretmenliği lisans programı mezunu öğretmenler atanabilir. ĠĢitme engelli çocukların geliĢimi açısından beden eğitimi ve oyun dersinin önemi ve gerekliliği konusunda velilerin bilinçlendirilmesine yönelik eğitim etkinlikleri düzenlenebilir. Ayrıca, beden eğitimi ve oyun dersinin etkili yürütülebilmesi açısından iĢitme engelliler ilkokulları ilgili dersin araç, gereç ve materyalleri yönünden desteklenebilir. Son olarak da iĢitme engelliler ilkokullarında, özellikle dördüncü sınıflarda, beden eğitimi ve oyun ders saatinin ders saati artırılmalıdır.
URI: http://hdl.handle.net/11547/11107
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10622821.pdf1.56 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.