Bu öğeden alıntı yapmak, öğeye bağlanmak için bu tanımlayıcıyı kullanınız:
http://hdl.handle.net/11547/10947
Başlık: | ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE TRAVMATİK YAŞANTILARIN ANKSİYETE DUYARLILIĞI İLE İLİŞKİSİNDE BİLİŞSEL DUYGU DÜZENLEME BECERİSİNİN ROLÜ |
Yazarlar: | KARAKAYA, Elçin Gaye |
Yayın Tarihi: | 2023 |
Yayıncı: | İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ |
Özet: | Bu araĢtırmada üniversite öğrencilerinde travmatik yaĢantıların anksiyete duyarlılığı ile olan iliĢkisinde biliĢsel duygu düzenleme becerilerinin etkisi arasındaki iliĢkinin incelenmesi amaçlanmıĢtır. AraĢtırma nicel araĢtırma yöntemi arasında yer alan iliĢkisel tarama modeliyle yapılmıĢtır. AraĢtırma evreni, Türkiye‟ de üniversitede eğitim görmekte olan öğrencilerden oluĢmaktadır. AraĢtırmanın örneklemi, ulaĢılabilirliği açısından kolayda yöntemi ile seçilen, 18-26 yaĢ arası toplamda 226‟sı kadın bireyler ve 118‟i erkek bireylerden oluĢan 344 katılımcıya uygulanmıĢtır. AraĢtırma modeli olarak basit ve çoklu regresyon analizi kullanılmıĢtır. AraĢtırmanın verilerini, KiĢisel Bilgi Formu, Anksiyete Duyarlılığı Ölçeği, BiliĢsel Duygu Düzenleme Ölçeği ve Travmatik YaĢantılar Ölçeği kullanılarak toplanmıĢtır. Elde edilen verilerin istatistiksel iĢlemleri Statistical Package for the Social Science v26 programıyla gerçekleĢtirilmiĢtir. Verilerin analizi ve yorumlanması yapılmıĢtır. AraĢtırma sonucuna göre, üniversite öğrencilerinin sahip oldukları travmatik yaĢantılar anksiyete duyarlılığı arasındaki iliĢkiyi pozitif yönde etkile istatiksel olarak anlamlı bir biçimde etkilemektedir. Bunun yanında bilĢsel duygu düzenleme becerilerinden kendini suçlama, kabul etme, düĢünceye odaklanma, pozitif tekrar odaklanma, bakıĢ açısına yetiĢmek, yıkım ve diğerlerini suçlama ile travmatik yaĢantılar ve anksiyete duyarlılığı (biliĢsel, fiziksel ve sosyal belirtiler) arasında pozitif yönlü bir iliĢki olduğuna ulaĢılmıĢtır. Travmatik yaĢantıların, anksiyete duyarlılığı üzerindeki pozitif yönde etkisinde biliĢsel duygu düzenlemenin aracılık etkisinin istatistiksel olarak anlamlı olduğuna ulaşılmıştır |
URI: | http://hdl.handle.net/11547/10947 |
Koleksiyonlarda Görünür: | Tezler -- Thesis |
Bu öğenin dosyaları:
Dosya | Açıklama | Boyut | Biçim | |
---|---|---|---|---|
10583198.pdf | 2.06 MB | Adobe PDF | Göster/Aç |
DSpace'deki bütün öğeler, aksi belirtilmedikçe, tüm hakları saklı tutulmak şartıyla telif hakkı ile korunmaktadır.