Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/10705
Title: ÖĞRETMEN ALGILARINA GÖRE OKUL MÜDÜRLERİNİN TOKSİK LİDERLİK DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ
Authors: İŞBİLİR, Gizem
Issue Date: 2023
Publisher: ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES
Abstract: Toksik liderler bulundukları kurumda duygusal ve davranışsal yıkımlara neden oldukları için işlevsiz ve olumsuz bir liderlik olarak tanımlanmaktadır. Toksik liderlerin hem çalışanlar üzerinde hem de kurum üzerinde pek çok olumsuz etkisi bulunmaktadır. Bu nedenle bu çalışmada öğretmen algılarına göre toksik liderliğin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini öğretmenler oluşturmaktadır, çalışmanın ulaşılabilir evreni ise İstanbul ili Arnavutköy ilçesinde çalışmakta olan öğretmenlerdir. Araştırmanın nicel boyutunda evreni temsil yeteneği daha güçlü olması açısından basit rastlantısal örnekleme yöntemi kullanılmış ve 305 öğretmenden elde edilen veriler analize dahil edilmiştir. Bu çalışmada veri analizi SPSS 22.0 programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen veriler öğretmenlerin okul müdürlerini toksik lider olarak algılamadığını göstermektedir. Öğretmenler tarafından algılanan toksik liderliğin okuldaki çalışma süresi ve öğretmen sayısı ile pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı ilişkisi olduğu, algılanan öğrenci başarısı ile negatif yönde düşük düzeyde anlamlı ilişkiye sahip olduğu görülmüştür. Çalışmada öğretmenlere ayrıca çalışanların toksik davranışları da sorulmuştur. Algılanan çalışan toksik davranışının toksik liderlik ile pozitif yönde orta düzeyde anlamlı ilişki gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin toksik liderlik algılarının cinsiyete göre anlamlı fark göstermediği görülmüştür. Toksik liderlik algısının bireysel değişkenlerden sadece okulda çalışma süresi ile düşük düzeyde pozitif korelasyona sahip olduğu görülmüştür. Okul ile ilgili değişkenlerden öğretmen sayısının toksik liderlik algısı ile düşük düzeyde pozitif yönde ilişkili olduğu görülmüştür. Öğretmen algılarına dayalı olarak belirlenen öğrenci başarısının ise toksik liderlik ile orta düzeyde negatif korelasyon göstermektedir.
URI: http://hdl.handle.net/11547/10705
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10566329.pdf915.55 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.