Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/9962
Title: Türkiye Milli Eğitim Sistemindeki Değişmeler Işığında Hizmet İçi Eğitim
Authors: ASLAN, Murat
Issue Date: 2017
Publisher: ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES
Abstract: Gayet masumane başlamış olan hizmet içi eğitim faaliyetleri gelenek ile gelecek arasına sıkışmış bulunmaktadır. İnsan faktörü hesaba katılmadan tasarlanan her proje, sahaya inmeden masa başında verilen her hüküm, muhatapları ciddiye almayan her söylem akim kalmaya mahkumdur. Yalın olarak tartışılmak istenilen, hedef kitlenin, eğitim durumu, öncelikleri, eğitilebilirlikleri, teknolojik gelişmelere duyarlılıkları gibi parametreler göz önüne alınıp sahaya inerek hedef kitleye değip, elde edilen verileri bilimsel değerlendirmeler ışığında taraflara ve okuyucuya sunmaktır. Araştırmanın Amacı Eğitim Öğretim sürecinde görev alan yönetici, öğretmen ve diğer görevlilerin hizmet öncesinde yeterli donanıma ulaşmaması işindeki başarısını etkiler. Mesleğe yeni başlayan bir öğretmenin ve idarecinin eksikliklerini gidermeleri tecrübeli olanların da bu süreçteki gelişmeleri, değişmeleri ve yenilikleri meslekte yükselebilmeleri için hizmet içi eğitime ihtiyaç duyarlar (Taymaz, 1997). Amacımız öğretmenlerin hizmet içi eğitime ve hizmet içi eğitimden geçirilmelerini gerekli kılan etmenlere ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın Önemi Bilim, teknoloji ve sanayideki hızlı değişme ve gelişmelerin, eğitim amaçlarını, tekniklerini ve öğretmenin geleneksel rollerini değiştirdiği düşünülerek öğretmenlerin her zaman eğitim almaları gerekmektedir. Öğretmenlerin kendilerini yenilemeleri ancak hizmet içi eğitim almaları ile sağlanabilir. 1 İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü 2 İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkiye Milli Eğitim Sistemindeki Değişmeler Işığında Hizmet İçi Eğitim 50 Bilim ve teknolojideki değişmelerin her geçen gün artarak devam edeceği aşikardır. Bu sebeple hizmet öncesi eğitimin tamamlanması hizmete başlandığında eğitim alınmayacağı anlamına gelmemektedir. Aksine bu eğitimlerin hizmet esnasında da devam etmesi önem arz etmektedir (Fidan, 1977, s. 29). Araştırmanın Problemi Bu araştırmanın problem cümlesi, Türkiye Milli Eğitim sistemindeki değişmeler ışığında hizmet içi eğitime dair öğretmenlerin görüşleri nelerdir? Sayıltılar 1. Araştırmada öğretmenlerin verdikleri cevaplar onların gerçek düşüncelerini yansıtmaktadır. 2. Araştırmada elde edilen verileri test etmek için alınan istatistiki teknikler bu araştırmaya uygun olarak seçilmiştir. Sınırlılıklar 1. Bu araştırma 2013/2014 Eğitim-Öğretim Yılı ile sınırlıdır. 2. Bu araştırma İstanbul ili Bakırköy ve Güngören ilçelerindeki okullarda görev yapan ilkokul ve ortaokul öğretmenleri ile sınırlıdır. Tanımlar Eğitim; bireyin yaşantısını kasıtlı olarak etkileme yolu ile istenilen davranış değişikliğini gerçekleştirme sürecidir (Demirel, 2004, s. 6). Hizmet içi eğitim; kamu görevlisinin işe alışmasını sağlamak verimliliğini arttırmak ve ileride alacağı görev ve sorumlulukları için eğiterek kurumun içinde ya da dışında, iş başında veya iş dışında gerçekleştirilen eğitim etkinlikleridir (Tutum, 1979, s. 120-121). Öğretim; Güngördü (2003), “Öğrenmenin oluşabilmesi ve bireyde istendik davranışların gelişmesi için uygulanan faaliyetlerin tümü” şeklinde tanımlamıştır. Murat ASLAN, Doç. Dr. Mualla Gülnaz KAVUNCU Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı - 2017 (49-51) 51 Yöntem Araştırma Modeli Bu araştırma öğretmenlerin görüşlerini, uygulanan bir ölçme aracından elde edilen bilgilere dayalı olarak saptamaya çalıştığından tarama niteliğinde bir çalışmadır. Örneklem Bu araştırmaya 2013/2014 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Bakırköy ve Güngören ilçelerindeki ilk ve ortaokullarda görev yapan 170 öğretmen katılmıştır. Sonuç İlkokul ve ortaokullarda çalışan öğretmenlerin çoğunluğu; hizmet içi eğitimin çağımızın bir gereği olduğunu, bilimsel ve teknolojik gelişmelerin takibi için hizmet içi eğitim almalarının gerektiğini, hizmet içi eğitim ile meslektaşları ile tanışma ortamının sağlandığını, hizmet içi eğitim planlanırken öğretmenlerin görüşlerinin alınmadığını, yöneticilerin katıldığı seminerlere zorunlu olarak katıldıklarını, seminerlere katılım kriterlerinin objektif olmadığını, görevlilerin katılımcılara saygılı davrandığını, seminer görevlilerinin yeterli miktarda uygulama yapmadıklarını, hizmet içi eğitim yapılan yerlerin fiziki şartlarının iyileştirilmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Ayrıca öğretmenler hizmet içi eğitimin Haziran ve Eylül dönemlerinde verilmesini ve eğitimin internet veya mesleki konferans şeklinde verilmesini talep etmektedir.
URI: http://hdl.handle.net/11547/9962
Appears in Collections:Untitled

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
335.pdf280.15 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.