Abstract:
Bu çalışmanın amacı okul öncesi eğitimi alan 60 – 66 aylık çocuklara verilen
Algoritmik düşünme becerisi eğitiminin problem çözme becerilerine olan etkisini
araştırmaktır. Bu konuda literatür taraması ulusal ve uluslararası alanda
gerçekleştirilmiştir. Araştırma 2019 - 2020 eğitim öğretim yılı içerisinde İstanbul
Küçükçekmece ilçesinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Halkalı TOKİ
Akasya Bağımsız Anaokulunda yer alan 60 – 66 aylık 49 çocuk ve rastgele seçim
yöntemi ile gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada nicel yöntem kullanılmıştır. Araştırmada nicel verileri toplamak amacı
ile Oğuz ve Köksal Akyol (2012) tarafından geliştirilmiş olan çocuklar için Problem
Çözme Becerisi Ölçeği (PÇBÖ) ön test - son test olarak kullanılmıştır. Çalışmada
deney grubuna dahil olan çocukların nicel verilerini toplamak için araştırmacı
tarafından geliştirilen ve 20 etkinlik zamanından oluşan Algoritmik Düşünme
Becerisi Eğitimi geliştirilmiş ve kullanılmıştır. Algoritmik Düşünme Becerisi Eğitimi
Kartları (ADBEK) alanında uzman beş öğretim üyesinin olumlu uzman görüşü
neticesinde uygulanmaya konmuştur. Dört Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri
Öğretmenliği Bölümü Öğretim Üyesi ve bir Okul Öncesi Öğretmenliği Bölümü
öğretim üyesinden olumlu uzman görüşü alınarak ADBE kartları çalışma için hazır
hale getirilmiş ve kullanılmaya başlanmıştır.
Çalışmada deney grubunda 25 çocuk, kontrol grubunda da 23 çocuk yer almıştır.
Deney grubunda bulunan her çocuk için 20 etkinlik zamanı süren Algoritmik
Düşünme Becerisi Eğitimi uygulanmıştır. Kontrol grubunda bulunan 23 çocuğa ise
Millî Eğitim Bakanlığı Erken Çocukluk Eğitimi Programı uygulanmaya devam
etmiştir. Çalışmanın yürütüldüğü esnada kontrol grubundan bir çocuk geçirdiği
ameliyattan ötürü çalışmadan çıkarılmak zorunda kalınmış olup toplamda 48 çocuk
xviii
ile çalışma tamamlanmıştır.
Araştırmanın bulgularına göre; Algoritmik Düşünme Becerisi Eğitimi alan deney
grubundaki çocukların Çocuklar İçin Problem Çözme Becerisi Ölçeği (PÇBÖ)
puanları ile kontrol grubuna dahil edilen çocukların Çocuklar İçin Problem Çözme
Becerisi Ölçeği (PÇBÖ) puanları karşılaştırıldığında deney grubunda anlamlı bir
farklılık gözlenmiştir. Araştırmaya katılan deney grubundaki çocukların Algoritmik
Düşünme Becerisi Eğitimine yönelik davranışları da nicel olarak analiz edilmiştir.
Araştırma sonunda verilen Algoritmik Düşünme Becerisi Eğitiminin problem çözme
becerilerinin gelişimi için uygun bir uygulama modeli olarak kullanılabileceği
düşünülmektedir.