dc.contributor.author |
Atamal, Cüneyd
|
|
dc.date.accessioned |
2019-05-22T10:38:00Z |
|
dc.date.available |
2019-05-22T10:38:00Z |
|
dc.date.issued |
2016 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/2011 |
|
dc.description.abstract |
Bu tez çalışmasında Jack Kerouac’ın maneviyat anlayışı iki önemli romanında, Yolda’da (On the
Road) ve Desolation Melekleri’nde (Desolation Angels) incelenmiştir.
Jack Kerouac, açık saçık, ahlakdışı ve değersiz yazılar yazıyor diye suçlanagelmiştir. Yolda’nın
yayınlandığı zamanlardaki edebiyat eleştirmenleri bu kitaptan da edebi bir eser olarak
bahsedilemiyeceğini belirtmişlerdir. Yolda hakkındaki bütün değerlendirmeler aşağılayıcı,
dışlayıcı ve küçültücüydü. Hiçkimse kitabın yüksek manevi içeriğinden ve yazarın manevi
dünyasından bahsetmemiştir. Halbuki Yolda oldukça ruhaniydi ve yazarı ailevi ve milli olarak
içinde bulunduğu inanç dünyasının dışındaki diğer dini ve tasavvufi değerlerle irtibat halindeydi.
Kerouac’ın diğer eseri Desolation Melekleri de gel gitleriyle yazarın ruhani yolculuğunun rotasını
veren kendisinin derin maneviyat anlayışının bir kanıtıydı. Fakat bu kitap daha sonra, 1965’de
basılmıştı ve Kerouac kendi açıklamalarıyla ve yapılan söyleşilerle artık daha çok tanınıyordu ve
kendisi hakkında yapılan yorumlar gerçeklerden ve Kerouac’ın inanç dünyasından fazla uzak
değildi. Fakat Yolda zamanının tam bir günah keçisiydi. Zamanın bütün kötülükleri ya bu
romandan geliyordu, ya da romanın yazarının sözde “isyankar” hayat anlayışından
kaynaklanıyordu.
Jack Kerouac’ın maneviyat anlayışı belirli bir dine ait olmadığı gibi herhangi bir inanç akımına
da uymuyordu. O bütün inanç sistemlerini Hristiyanlık ve Budizm örneğinde olduğu gib birbirleri
ile çelişmelerine rağmen kalben kabul etmişti. Fakat birçoklarına göre o katıksız bir Katolikti.
Ben bunun da doğru olmadığını bu tezde ispatlamaya çalıştım. Eğer o iddialar doğru olsa idi
kendisi diğer dinleri ve manevi değerler sistemlerini araştırmada bu kadar istekli olmazdı. Sadece
Katoliklik hakkında söylemler geliştirebilirdi. Ama o sadece sırf Hristiyanlığı içine alacak bir
çalışma bile yapmaya yanaşmamıştı. Kendisi daima eksik olan şeyin peşinden gidiyordu ve bu da
açıkça anlaşılacağı üzere gerçek manada maneviyattı. Diğer bütün uğraşlar birer detaydı veya
ikincil meşguliyetlerdi. Esas olan, esas peşinde olduğu maneviyatın ta kendisiydi. Ve Kerouac,
bu aradığını romanlarında yazdığı gibi zaman zaman bulmuştu. Bu anlar sadece bir dine ait
ruhani anlar değildi. Hatta araştırıldığında Kerouac’ın esas kendi orijinal anlayışının yanında
İslami motiflerin de olduğu bir maneviyatın zaman zaman vuku bulduğu görülebilecektir, çünkü
yazar kendisinin derin bağlarla bağlı olduğu Katolikliğe rağmen herhangi bir dinin savunucusu
değildi. O sadece maneviyatın bir savunucusuydu. Bunun bir kanıtı da Yoldadır, çünkü bu kitap
basıldığındıa doğru dürüst bir roman olduğu bile kabul edilmemişti ama içindeki bütün detaylar
hep maneviyat çemberinde dönüp duruyordu. Ve bu romana yapılan zamanının kurumsal karşı
çıkmaları ve dini itirazları çok açıktı.
Yolda farklı şekillerde gösterildiği gibi başından sonuna kadar yazarın manevi duyguları ile
doludur. Bu maneviyat herhangi bir dine bağlı değildir. Fakat Desolation Melekleri’nde belirli
dinlerin etkileri açıkça görülür. Hristiyanlık ve Budizmin etkileri açık açık görülürken, İslamiyetin etkisi açıkça belirtilmemiştir. Yolda da konu olarak doğrudan maneviyat ile
ilgilenmez—tabii ki adı konmamış arayış dışında, ancak kitabın tamamının verdiği duygu,
kelimelerin ve yazarın oluşturduğu hava okuyucuyu maneviyat ile sarar. Yazarın girişimleri,
kelimelerle birlikte yeryüzünde de başdöndürücü hızla, delice yol almalar, aşkınlığın söylemi ile
bir anlam ifade etmektedir. Kerouac bunu kelimelerle, imalarla, şive ve ses titreşimleri ile, kelime
çeşitliliği ile, sonsuz kelime hazinesi ve bitmek bilmeyen enerjisi ile becerir. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES |
tr_TR |
dc.subject |
Maneviyat |
tr_TR |
dc.subject |
Tasavvuf |
tr_TR |
dc.subject |
Beat Kuşağı |
tr_TR |
dc.subject |
Jack Kerouac |
tr_TR |
dc.subject |
Spirituality |
tr_TR |
dc.subject |
Mysticism |
tr_TR |
dc.subject |
The Beats |
tr_TR |
dc.subject |
Jack Kerouac |
tr_TR |
dc.title |
ON THE ROAD TO HEAVEN: AN EVALUATION OF SPIRITUALITY IN THE WORKS OF JACK KEROUAC |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
In this thesis study, Jack Kerouac’s spirituality is investigated in his two important novels: On
the Road and Desolation Angels.
Jack Kerouac had been accused of writing indecent, obscene, and worthless. The literary critics
of the time of publishing of On the Road, find the book also not to mention as literary work. All
the comments about On the Road were derogatory, pejorative and belittling. Nobody mentioned
the book’s highly spiritual content and the author’s thought sphere, philosophy and spirituality
and mysticism. In fact On the Road was highly spiritual and the author was really in relationship
with mysticism and other religions other than his familial and national involvement. And
Kerouac’s another book, Desolation Angels was proof of his deep understanding of spirituality
with giving his discourse on notion of his spiritual road with highs and lows. But that book was
lately published in 1965 and Kerouac was well known so far with his other explanations and
interviews, so the comments were not so far from the reality and then the Kerouac’s spirituality.
But On the Road was scapegoat of its time. All the negativity of the time was emerging from the
novel, or the novel’s author’s so called “rebellious understanding of life”.
Jack Kerouac’s spirituality is not suitable to a certain religion or a spiritual sect. He had
accepted all of them by heart in spite of their paradoxical position as in Buddhism vs.
Christianity (at least on reincarnation matter). But many think he was devoted Catholic. I argued
also this is not a true comment in this thesis. If that allegation was true he wouldn’t so keen to
investigate other religions or spiritual thought systems. He could only make some improvisations
on Catholicism. Yet he even didn’t make any pure investigation solely on body of Christianity.
He always searched what he thought was missing, and that was purely spirituality. The other
concerns were only details, collateral involvements. The core, the essence of his search for was
the spirituality itself. And he found that spirituality from time to time as it is written in his
different novels. These moments were not only possess certain religion. Then, one could even
find some Islamic spirituality, without Kerouac’s authentic considerations because he was not an
advocator of a certain religion in spite of his deep concern of Catholicism. He was only a
champion of spirituality. The proof was also his novel On the Road because it is not even
accepted as a decent novel at the publication time but all the details in the book rounding around
spirituality. And institutional reaction moreover religious rejection was obvious on the face of
the current criticism at that time.
On the Road from the beginning to the end filled with author’s spiritual concerns which are
defined in various ways. This spirituality is not really related to any religion. But in Desolation
Angels the religious concerns are much visible. The attachment of Christianity and Buddhism is obvious while effects of Islam are not exposed. On the Road is not dealing with spirituality
directly—apart from an unnamed quest, but overall tone with aura encompasses the reader with
spirituality. The author’s attempts, madly mobility with words along with earthly movement
make sense with transcending voice. Kerouac makes this by words, connotations, intonations,
variations of words, with a brilliant word reservoir, and with his immense energy. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
83 |
tr_TR |