Abstract:
Bu araĢtırma, üniversite öğrencilerinde değer odaklı yaĢam ile depresyon ve
kaygı arasındaki iliĢkinin incelenmesini amaçlamaktadır. Değer odaklı yaĢam,
kiĢinin davranıĢlarının önem atfettiği değerleriyle tutarlı olduğu bir yaĢamı ifade
etmektedir. AraĢtırmanın örneklemini kolayda örnekleme yolu ile seçilmiĢ 18-30
yaĢ aralığındaki (x =22,1273,245 yıl) akademik hayatına devam etmekte olan
lisans ve lisansüstü üniversite öğrencisi 338 katılımcı (204 kadın, 134 erkek)
oluĢturmaktadır. Katılımcılardan Demografik Bilgi Formu, Değer Odaklı YaĢam
Ölçeği (Önem ve Tutarlılık alt ölçekleri), Beck Depresyon Envanteri ve Beck
Anksiyete Ölçeği olarak beĢ bölümden oluĢan bir formu çevrimiçi ortamda
tamamlamaları istenmiĢtir. Verilerin istatistiksel analizinde, bağımsız
örneklemler t-testi, Pearson korelasyon analizi ve çoklu doğrusal regresyon
analizi yöntemleri kullanılmıĢtır. Bağımsız örneklemler t-testi ile değer odaklı
yaĢam, depresyon ve kaygı düzeyleri cinsiyete göre incelenmiĢtir. Değer Odaklı
YaĢam Ölçeği Önem alt boyutu ve Beck Anksiyete Ölçeği puanlarında cinsiyete
göre anlamlı farklılaĢma olduğu tespit edilmiĢtir. Korelasyon analizi sonuçlarına
bakıldığında, değer odaklı yaĢam ile depresyon, değer odaklı yaĢam ile kaygı
arasında istatistiksel olarak anlamlı olumsuz yönde bir iliĢki olduğu bulunmuĢtur.
Ayrıca Değer Odaklı YaĢam Ölçeğinin alt ölçekleri; Önem ve Tutarlılık ile
depresyon ve kaygı arasında istatistiksel olarak anlamlı olumsuz yönde iliĢki
olduğu bulunmuĢtur. Ayrıca, Değer Odaklı YaĢam Ölçeğinin önem ve tutarlılık
boyutları ile kaygı ve depresyonu yordamak adına çoklu doğrusal regresyon
analizi yapılmıĢtır. Analiz sonuçlarına bakıldığında, Değer Odaklı YaĢam
Ölçeğinin tutarlılık boyutunun istatistiksel olarak anlamlı bir Ģekilde depresyon
ve kaygıyı yordadığı tespit edilmiĢtir. AraĢtırmanın bulguları ilgili alan yazını
çerçevesinde tartıĢılmıĢ ve araĢtırmanın ana hipotezleri doğrulanmıştır