Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/2157
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorErdoğan, Yunus-
dc.date.accessioned2019-05-25T12:31:07Z-
dc.date.available2019-05-25T12:31:07Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11547/2157-
dc.description.abstractEğitimde öğretmenlerden bir verim bekleniyorsa, öğretmenlerin ihtiyaçları dikkate alınmalı ve bu istekler yerine getirilmeye çalışılmalı. İhtiyaçları karşılanan ve isteklerine cevap verilen bir öğretmenden yüksek motivasyon görülebilir. Bu çalışmanın amacı, meslek liselerinde çalışan meslek ve kültür dersi öğretmenlerinin motivasyon düzeylerini çeşitli değişkenlere göre karşılaştırmaktır. Araştırmanın çalışma evrenini 2015-2016 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Anadolu yakasında resmi meslek liselerinde görev yapan öğretmenlerden oluşmaktadır. Evreni temsil edecek şekilde örneklem grubu oluşturmak için rastgele yöntemle seçilen öğretmenler örnekleme alınmıştır. Çalışma kapsamında 320 öğretmene ulaşılmıştır. Katılımcıların 143’ü erkek, 177’nin ise kadındır. Yine katılımcılardan 155’i meslek dersi, 165’inin ise kültür dersi öğretmenidir. Çalışmada, araştırmaya katılan öğretmenlerin kişisel özellikleri ile ilgili bilgileri öğrenmek amacıyla araştırmacı tarafından 13 sorudan oluşan Kişisel Bilgi Formu hazırlanmıştır. Motivasyon düzeylerini ölçmek içinse Tanrıverdi (2007) tarafından uyarlanan, 14 sorudan oluşan iş motivasyonu ölçeği uygulanmıştır. Öğretmenlerin motivasyon düzeyini inceleyen bu araştırmada kullanılan ölçeklerde likert türü beşli dereceleme tekniği kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 21.0 programı kullanılmıştır. SPSS 21.0 programından frekans, yüzdelik, aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, tek yönlü ve çift yönlü varyans analizi, Tukey HSD testi analizi tekniklerinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgular, meslek liselerindeki meslek ve kültür öğretmenlerinin toplam motivasyon düzeyleri karşılaştırıldığında, kültür öğretmenlerinin motivasyon düzeylerinin meslek öğretmenlerine göre çok düşük seviyede olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin genel motivasyon düzeyleri; mesleki deneyim, sahip oldukları çocuk sayısı, mezun oldukları okul türü, meslek-kültür branşı ve çalışma mesafesi değişkenlerine göre anlamlı biçimde farklılaşırken, cinsiyet, medeni durum, yaş, okuldaki görev süresi, eğitim seviyesi değişkenlerine göre ise anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı bulunmuştur. Öğretmenlerin motivasyonları alt boyut düzeylerine göre karşılaştırıldığında; öğretmenlerin ekip uyumu ve kuruma bağlılıkları sadece medeni durumlarına göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı, işle bütünleşmesi ve kişisel gelişimi düzeylerinde ise medeni durum, yaş (sadece işle bütünleşme), mesleki deneyim, mezun oldukları okul türüne göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı bulunmuştur. Alanlarına göre öğretmenlerin motivasyonları tüm alt boyutlarda anlamlı bir şekilde farklılaşmaktadır. Meslek lisesindeki öğretmenlerin öğrencilerin meslek dersine daha çok önem verdiğini düşündükleri tespit edilmiştir.tr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherİSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.subjectMeslek ve kültür öğretmenleritr_TR
dc.subjectMotivasyontr_TR
dc.subjectMesleki ve teknik lisetr_TR
dc.subjectVocational and culture lessons’ teacherstr_TR
dc.subjectVocational and technical high schooltr_TR
dc.subjectMotivationtr_TR
dc.titleMESLEK LİSELERİNDE ÇALIŞAN KÜLTÜR VE MESLEK DERSİ ÖĞRETMENLERİNİN MOTİVASYONLARININ KARŞILAŞTIRILMASItr_TR
dc.typeThesistr_TR
dc.description.abstractolIf an expected yield of teacher education, teachers need to be considered and should attempt to fulfill those requests. Needs can be seen from a high motivation and teacher responses to meet the request. The purpose of this study is to compare motivation levels of vocational and culture lessons’ teachers working at vocational high schools based on certain factors. The scope of this study contains the teachers working at official vocational high schools, during 2015-2016 education and training period, in Anatolian Side of Istanbul Province. In the scope of this study, randomly picked teachers have taken as sample so as to from a sample group. 320 teachers have been contacted within this study. Participants 143 men, 177 of the women. However, participants from 155 vocational courses is the culture of 165 teachers. In order to get information about personal characteristics of teachers taken part in this study, a Personal Information Form consisting of 13 questions has been prepared by the researcher. So as to measure motivation levels, a Professional Motivation Scale, which consists of 14 questions and adapted by Tanrıverdi (2007), has been used. Five-point likert scale has been applied in this study examining motivation levels of the teachers. SPSS 21.0 has been used in data analysis. In SPSS 21.0 program, the analysis techniques like frequency, percentage, arithmetic average, standard deviation, t test, one way and two way variance analysis and Tukey HSD test have been used. In the light of the information gathered, when total motivation levels of vocational and culture lessons’ teachers at vocational high schools compared, it has been detected that the motivation levels of culture lessons’ teachers fall behind vocational lessons’ teachers’. It has also been found out that while motivation levels of teachers differ significantly according to the factors like professional experience, the number of children they have, the type of the school they graduated from, field of study either vocational or culture and distance of working place; it shows no significant difference in terms of gender, marital status, age, period of office and level of education. It has also been discovered that when motivation levels of teachers are compared based upon sub-dimension levels, the parameters like team cohesion and attachment to the institution differ significantly with respect to marital status; the parameters like job integration and personal development levels differ significantly with respect to marital status, age (applicable just for job integration), professional experience, the type of the school they graduated from. Based vocational and culture fields, motivation levels of the teachers in sub-dimensions differ significantly. It has been determined that vocational high school teachers think that students give more importance to vocational lessons.tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber1tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber117tr_TR
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
454523.pdf3.75 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.