Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/2126
Title: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE ALGILANAN DUYGUSAL İSTİSMAR DÜZEYLERİ İLE ATILGANLIK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ
Authors: Karanis, Aslı
Keywords: Duygusal istismar
Atılganlık düzeyi
Emotional abuse
The level of assertiveness
Issue Date: 2016
Publisher: İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
Abstract: Yapılan araştırmalar, duygusal istismarın çocuklarda ve ergenlerde olduğu gibi yetişkinlerin de hayatında birçok olumsuz sonuç doğurduğunu ortaya koymaktadır. Bazı durumlarda onarılması güç sorunlara neden olan duygusal istismar, çocuk, ergen ve yetişkinlerin sosyal ilişkilerini ve sosyal gelişimlerini de olumsuz yönde etkilemektedir. Yapılan araştırmalar, çocukluk döneminde duygusal istismara maruz kalmış yetişkinlerin istismara uğramamış olanlara oranla ruhsal rahatsızlıklar yaşama risklerinin daha fazla olduğunu göstermektedir. Araştırmaların ortaya koyduğu duygusal istismar kökenli rahatsızlıklar, pek çok başlık altında incelenebilmektedir. Bu araştırmanın amacı ise,üniversite öğrencilerinin algılanan duygusal istismar düzeyleri ile atılganlık düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma, duygusal istismar ile atılganlık arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını inceleyerek, yaş, cinsiyet, ekonomik durum vb. değişkenlerin bu ilişkideki rolünü ortaya koymaya çalışacaktır. Araştırma evrenini İstanbul Aydın Üniversitesi’nde okuyan lisans ve lisansüstü öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma 3 bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde duygusal istismar, ikinci bölümde ise atılganlık kavramı teorik açıdan incelenerek alanyazı çalışması yapılmıştır. Üçüncü bölümde ise, İstanbul Aydın Üniversitesi’nde yapılan çalışmanın bulgularına yer verilmiştir. Araştırma verilerine ulaşmak için “Yetişkinler İçin Algılanan Duygusal İstismar Ölçeği”, “Rathus Atılganlık Envanteri” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 15 programında analiz edilmiştir. Cinsiyet değişeni ile duygusal istismar ve atılganlık seviyesi arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla T-testi analizi yapılmıştır. Yaş, ailenin gelir durumu ve kardeş sayısı gibi ikiden fazla değişkeni olan verilerin duygusal istismar ve atılganlık düzeyi ile karşılaştırılmasında Anova analizi uygulanmıştır. Çalışmada ayrıca algılanan duygusal istismar toplam sayısal değerleri ile atılganlık düzeyi toplam sayısal değerleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla korelasyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda,kız öğrencilerin duygusal istismar algılama düzeyleri, erkek öğrencilere göre daha yüksek bulunmuştur. Ancak cinsiyet değişkeni ile atılganlık düzeyi arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Duygusal istismar algılama düzeyi 18-25 yaş arası öğrencilerde daha yüksek bulunmuştur. Yaş değişkeni ile atılganlık düzeyi arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Duygusal istismar algılama düzeyi ailelerinin gelir seviyesi yüksek olan öğrencilerde daha yüksek bulunmuştur. Gelir seviyesi değişkeni ile atılganlık düzeyi arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Kardeş sayısı değişkeni ile algılanan duygusal istismar ve atılganlık düzeyi arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır. Son olarak, yapılan korelasyon analizi sonucuna göre; algılanan duygusal istismar arttıkça atılganlık seviyesinin düştüğü saptanmıştır
URI: http://hdl.handle.net/11547/2126
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
447819.pdf1.79 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.