Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/1803
Title: LİSE ÖĞRETMENLERİNİN YÖNETİCİ EĞİLİMLERİ İLE İŞ TATMİN DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ: BEYKOZ ÖRNEĞİ
Authors: Aknur, Evren
Keywords: Yönetici
Okul yöneticisi
Lider
Yönetim
Eğitim yönetimi
Okul yönetimi
İş Tatmini
Manager
Headmaster
Leader
Management
Management of Education
School management
Job satisfaction
Issue Date: 2014
Publisher: İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
Abstract: Öğretmenlerin doğal okul yöneticisi adayları olarak, eğitime yön vermede önemli rolü olan okul yöneticiliğine bakış açıları önemlidir. Bu nedenle öğretmenlerin yönetici olma eğilimleri ve çalışma ortamlarındaki iş doyum düzeyleri arasındaki ilişkinin araştırılması amaçlanmaktadır. Yapılan çalışmada lise öğretmenlerinin yönetici eğilimleri ile iş tatmin düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda 2012 - 2013 eğitim-öğretim yılında İstanbul Beykoz ilçesindeki çeşitli liselerde çalışan 208 öğretmene iki adet ölçek ve bir adet demografik bilgi formu uygulanmıştır. Uygulanan ölçeklerden ilki; öğretmenlerin yönetici olma eğilimlerini belirlemek için hazırlanan “Yönetici Eğilim Ölçeği”dir (Aksu, 2003). Diğeri ise öğretmenlerin iş hayatındaki memnuniyet düzeylerini tespite yönelik geliştirilen “Minnesota İş Tatmin Ölçeği” dir. Araştırmada elde edilen veriler SPSS-18 bilgisayar istatistik paket programında analiz edilmiştir. Verilerin analizinde bilimsel istatistiklerden frekans (N), yüzde (%), ortalama (X), Standart sapma (Ss); ortalamalar arası farkın anlamlılığını test etmek üzere t testi ve çoklu değişkenlerde ANOVA analizi kullanılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin yönetici eğilimi ile iş tatmin düzeyleri arasındaki ilişkiyi tespit etmek amacıyla korelasyon analizinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; Lise öğretmenlerinin yönetici eğilimleriyle yaşları arasında anlamlı bir ilişki vardır. Öğretmenlerin en yüksek yönetici eğilimine sahip olmaları yaşlarının en büyük olduğu dönemlere denk gelmektedir. Meslek ve kültür öğretmenlerinin içsel iş tatmin düzeyleriyle ilgili yapılan analizde değişkenler arasındaki ilişkinin anlamlı olduğu tespit edilmiştir. Bu ilişki, örneklemde bulunan kültür dersi öğretmenlerinin içsel iş tatmin düzeylerinin, meslek dersi öğretmenlerine göre daha yüksek olduğunu göstermektedir. Araştırmada lise öğretmenlerinin yönetici eğilimi ve alt boyutları, iş tatmin düzeyi ve alt boyutları ile cinsiyet, mesleki kıdem, okul kıdemi, alan sınıfları, bitirilen fakülte, medeni hal değişkeni arasındaki ilişki anlamlı bulunamamıştır. Lise öğretmenlerinin yönetici eğilimleri ile iş tatmin düzeylerini etkileyen faktörler ve aralarındaki ilişki düzeyi açısından tartışılarak öğretmenler ve ilgili kurumlara ulaşılan sonuçlar hakkında bilgi paylaşımında bulunulup, öneriler sunulmuştur.
URI: http://hdl.handle.net/11547/1803
Appears in Collections:Tezler -- Thesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
361701.pdfTez Dosyası1.99 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.