Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11547/10022
Title: Ortaöğretim Okullarındaki Öğretmenlerin Mesleki Alanda Eğitim Teknolojilerini Kullanma Düzeylerinin İncelenmesi
Authors: AYDIN, Ganime
Issue Date: 2017
Publisher: ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES
Abstract: Bu araştırma ile İlkokul Eğitim Yöneticilerinin Liderlik Özeliklerinin, Okul Kültürünün Oluşmasında ve Geliştirmesindeki rolü ile öğretmenlerin okul kültürü algıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda bazı değişkenlere göre okullardaki örgütsel güven düzeyinin farklılaşma düzeyi test edilmiştir. Araştırmanın evrenini 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Bağcılar ilçe sınırları içinde yer alan, Bağcılar ilçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı 37 ilkokulda görev yapan 1.622 öğretmen oluşturmaktadır. Bu öğretmenlerin 681 erkek, 941 ise kadın öğretmenlerden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini oluşturan öğretmenlere 535 anket gönderilmiş ve gelen anketlerden kadın-erkek dengesi dikkate alınarak 368’sı değerlendirmeye alınmıştır. Bu araştırmada okul yöneticilerinin liderlik düzeylerini belirlemek için “liderlik ölçeği” ve ilkokullarındaki okul kültürü düzeyini belirlemek için “okulda okul kültürü ölçeği” kullanılmıştır. Liderliğin alt boyutları iletişimsel, iklimsel, karar vermede davranışsal etiktir. Örgütsel güvenin alt boyutları ise çalışanlara duyarlılık, yöneticiye güven, iletişim ortamı ve yeniliğe açıklıktır. Araştırmada şu sonuçlara ulaşılmıştır: 1. Okullardaki okul kültürü düzeyini, okul yöneticilerinin etik liderlik becerileri, anlamlı bir şekilde açıklamaktadır. Örgütsel güvenin ve etik liderliğin alt boyutları kapsamında bakıldığı zaman, örgütsel güvenin alt boyutu olan çalışanlara duyarlılığı, etik liderliğin karar vermede etik boyutu hariç tüm alt boyutları etkilemektedir. 2. Örgütsel güvenin alt boyutu olan yöneticiye güveni, etik liderliğin tüm alt boyutları anlamlı bir şekilde etkilemektedir. Örgütsel güvenin alt boyutu olan yöneticiye güvene en fazla etkiyi etik liderliğin iletişimsel etik boyutu yapmaktadır. 1 İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü 2 İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü İlkokul Eğitim Yöneticilerinin Liderlik Özeliklerinin, Okul Kültürünün Oluşmasında ve Geliştirmesindeki Rolü (Bağcılar İlçe Örneği) 272 3. Örgütsel güvenin alt boyutu olan iletişim ortamını, etik liderliğin tüm alt boyutları anlamlı bir şekilde etkilemektedir. Örgütsel güvenin alt boyutu olan iletişim ortamı boyutuna en fazla etkiyi etik liderliğin iklimsel etik boyutu yapmaktadır. 4. Örgütsel güvenin alt boyutu olan yeniliğe açıklık boyutunu etik liderliğin tüm alt boyutları anlamlı bir şekilde etkilemektedir Örgütsel güvenin alt boyutu olan yeniliğe açıklığa en fazla etkiyi etik liderliğin iletişimsel etik boyutu yapmaktadır. 5. Araştırma sonucunda erkek öğretmenler kadın öğretmenlere göre, çalışanlara duyarlılık yöneticiye güven, iletişim ortamı ve yeniliğe açıklık boyutlarında okullarındaki örgütsel güvenin düzeylerini daha yetersiz olarak algılamaktadırlar. 6. Araştırma bulgularına göre okullardaki örgütsel güvenin çalışanlara duyarlılık, yöneticiye güven, iletişim ortamı ve yeniliğe açıklık alt boyut düzeylerinin öğretmenlerin öğrenim durumlarına göre anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Belirlenen boyutlarda öğretmenlerin eğitim düzeyi arttıkça okullarındaki okul kültürü düzeyini yetersiz bulmaya başlamışlardır. 7. İlköğretim okullarındaki örgütsel güvenin çalışanlara duyarlılık alt boyutunda eğitimle ilgili bir sendikaya üye olma durumuna göre anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Belirlenen bu farklılık eğitimle ilgili bir sendikaya üye olan öğretmenler lehinedir. 8. Okullardaki örgütsel güvenin çalışanlara duyarlılık, yöneticiye güven, iletişim ortamı ve yeniliğe açıklık alt boyut düzeylerinin İl ve İlçe Milli Eğitim Müdürlüğünün problemlerle ilgilenme durumuna göre anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Bu sonuca göre, öğretmenler İl ve İlçe Milli Eğitim Müdürlerinin onların problemleri ile ilgilendiği algısına sahiptirler. 9. İlkokulundaki öğretmenlerle beraber okul dışında sosyal etkinlik yapan öğretmenler, okul dışında beraber sosyal etkinlik yapmayan öğretmenlere göre, okuldaki okul kültürü düzeyinin çalışanlara duyarlılık ve yöneticiye güven düzeyini daha olumlu bir şekilde algılamaktadırlar. Yaşar ŞAHİN, Yrd. Doç. Dr. Etem LEVENT Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı - 2017 (271-273) 273 Bağcılar’da bulunan ilkokullardaki öğretmenler okul yöneticilerinin liderlik becerilerinin okul kültürü düzeyini anlamlı bir şekilde etkilediğini belirtmişlerdir. Bağcılar’daki ilkokul öğretmenlerin eğitim düzeyi arttıkça okullarındaki okul kültürü düzeyini yetersiz buldukları görülmektedir. Ayrıca, Bağcılar’daki ilkokul öğretmenlerinin bir sendikaya üye olma durumları ile örgütsel güvenin alt boyutları olan yöneticiye güven, iletişim ortamı ve yeniliğe açıklık arasında anlamlı bir ilişki elde edilmemiştir.
URI: http://hdl.handle.net/11547/10022
Appears in Collections:Untitled

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
395.pdf378.86 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.