Abstract:
Her bilim dalının katkılarıyla toplumsal yaşamın ve devletin vazgeçilmez
bir paradigması olan eğitim insanlık tarihi kadar eskidir. Her toplumun
kendi özüne uygun aynı zamanda evrensel değerleri de kapsayan bir eğitim
sistemi bulunmaktadır. Bireylerin ortalama eğitim süresini yükseltmek,
yetileri doğrultusunda eğitim sistemi içerisinde yönlendirmeyi mümkün
kılacak zorunlu eğitim uygulamalarını her toplumda görmekteyiz.
Araştırma ile kamuoyunda 4+4+4 olarak bilinen 12 yıllık zorunlu eğitim
uygulamasının veli-öğretmen gözüyle değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Uygulanan eğitim sisteminin sonuçlarının tespiti açısından betimsel
araştırma yöntemi kullanılmıştır.
12 yıllık zorunlu eğitimin uygulamada bazı sorunlar yarattığı, 60-72
aylık çocukların gelişim düzeylerine bağlı eğitim ortamlarına yansıyan
sıkıntılar, kalabalık sınıf mevcutlarının eğitim kalitesini olumsuz etkilediği
varsayımları, veli ve öğretmenlere yönelik hazırlanan ölçekten elde edilen
bulgular çerçevesinde irdelenmiştir.
Örneklem olarak seçilen 50 öğretmen ve 344 velinin 12 yıllık zorunlu
eğitime ait görüşlerinden elde edilen bulgular neticesinde, veliler 8
yıllık zorunlu eğitim modelini daha çok benimsemektedir. 4+4+4
uygulaması veli ve öğretmen tarafından daha iyi bir model olarak
kabul görmemektedir. 4+4+4 uygulaması aceleye getirilmiş, hazırlık
aşamasının iyi planlanmamasından kaynaklanan sorunları da beraberinde
getirmiştir. Yeni eğitim sisteminde seçmeli ders ve ders seçimlerine
ilişkin uygulamalar veliler tarafından takdir edilirken, öğretmenler
tarafından günlük ders saatlerinin fazlalığı ve seçmeli derslerle ilgili
1
İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
2
İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
12 Yıl Zorunlu Eğitimin (4+4+4) Veli-Öğretmen Bakış Açısından Karşılaştırmalı
(Mukayeseli) Olarak Değerlendirilmesi
116
velilerin yeterince bilgilendirilmemesine bağlı sorunlar yaşanmaktadır.
4+4+4 eğitim uygulamasını veliler eğitimdeki demokratikleşme hareketi
olarak görmekte ve eğitim sisteminin daha esnek bir yapıya yükselten bir
uygulama olarak değerlendirmekte iken öğretmenler eğitim kalitesinin
düştüğünü ve disiplin sorunlarında artış olduğunu düşünmektedir. Hem
öğretmen hem de veliler ilkokula başlama yaşının 60-66 aya çekilmesine
ve yaş gruplarının oluşturulmasına sıcak bakmazken, okula başlama
yaşının indirilmesinin sınıfların kalabalık olmasına neden olduğu
görüşünde birleştikleri saptanmıştır.