Abstract:
Bu çalışma, otizm spektrum tanısı almış çocukların ailelerinin yaşadıkları psiko sosyal sorunları ve çocuklarının eğitim ihtiyaçları açısından ne kadar bilgi sahibi
olduklarını araştırmaktadır. Bu amaçla, çocuğu otizm spektrum tanısı almış 20
birinci derecede bakım veren anne veya baba ile nitel yarı yapılandırılmış
görüşme yapılmıştır. Araştırmanın cevaplamaya çalıştığı temel soru ailelerin
çocuklarındaki farklılıkları gördükleri zamanla tanılama zamanı arasında geçen
sürede yaşadıkları sorunlar, çocukları otizm tanısı aldıktan sonra yaşadıkları
sorunlar, ebeveynlerin çocuklarına eğitim konusunda verdikleri destek ve
ailelerin destek ihtiyacına odaklanmıştır. Nitel araştırma deseninde yapılan
araştırma bulguları, ebeveynlerin tanılama öncesi ve sonrasında farklılaşan
sorunlar yaşadıklarını ancak ebeveynlerin çocuklarına tanı konulma sürecinde
kabullenmenin kolay olduğu durumda, çocuklarının gelişimine katkı sağlamak
için daha iyi odaklandıkları gözlenmiştir. Ebeveynlerin otizmli çocuklarına
verilen eğitim olanaklarının yetersizliği ile ilgili sorun yaşadıkları ve genel olarak
* Makale Geliş Tarihi: 14.08.2021 - Makale Kabul Tarihi: 28.08.2021
DOI: 10.17932/IAU.ASD.2015.007/asd_v07i3005
236
Otizm Tanısı Almış Çocukların Ailelerinde Görülen Psiko-Sosyal Sorunların Değerlendirmesi
ailelere verilen psiko-sosyal desteğin yetersiz olduğu araştırmanın öne çıkan
bulgularıdır. Sonuç olarak, aileler eğitime ve sosyal desteğe ihtiyaç duyarlar,
ayrıca kendilerinin ve toplumun farkındalık eğitimleri almaları gerekir. Bunlar da
yapılandırılmış bir devlet destekli aile danışmanlığı programı tarafından
sağlanabilir.