dc.description.abstract |
Amaç: Bu araĢtırmanın amacı 10-14 yaĢ aralığındaki ortaokul öğrencilerinde sürekli
kaygı düzeyi, üstbiliĢ sorunları ve düĢünce eylem kaynaĢması arasındaki iliĢkinin
incelenmesidir.
Yöntem: Kesitsel nitelikteki bu araĢtırmanın örneklemi Ġstanbul ili Avcılar ilçesinde
bulunan 3 ortaokulda öğrenimlerine devam eden 761 öğrenciden (%48,6 kız, s=370;
%51,4 erkek, s=391) oluĢmaktadır. AraĢtırmanın verileri katılımcılara
Sosyodemografik Bilgi Formu, Çocuklar Ġçin Sürekli Kaygı Envanteri (SKE-Ç),
ÜstbiliĢ Ölçeği Çocuk ve Ergen Formu (ÜBÖ-ÇE) ve Çocuklar Ġçin DüĢünce Eylem
KaynaĢması Ölçeğinin (DEK-Ç) uygulanmasıyla elde edilmiĢtir. Verilerin
istatistiksel analizinde Bağımsız Gruplar t Testi Analizi, Pearson Momentler Çarpımı
Korelasyon Katsayısı Analizi ve Çok DeğiĢkenli Doğrusal Regresyon Analizi
kullanılmıĢtır.
Bulgular: Kızların SKE-Ç puan ortalamaları erkeklere oranla anlamlı ölçüde yüksek
bulunmuĢtur. SKE-Ç toplam puanları; ÜBÖ-ÇE toplam puanları ve DEK-Ç toplam
puanları ile pozitif yönde anlamlı düzeyde korelasyon göstermektedir. Olumlu üst
endiĢeler, olumsuz üst endiĢeler, batıl inançlar ceza ve sorumluluk inançları, biliĢsel
izleme puanları, SKE-Ç toplam puanları ile pozitif yönde anlamlı düzeyde
korelasyon göstermektedir. Olumsuz üst endiĢeler, olumlu üst endiĢeler, batıl
inançlar ceza ve sorumluluk inançları, DEK-Ç puanları ve yaĢ değiĢkeni, SKE-Ç
puanlarını anlamlı ölçüde yordamaktadır.
Sonuç: ÜstbiliĢ sorunları ve düĢünce eylem kaynaĢmasının sürekli kaygı düzeyi ile
anlamlı iliĢkisi olduğu sonucu dikkate alındığında, üstbiliĢ sorunları ve düĢünce
eylem kaynaĢmasına yönelik terapötik müdahaleler kaygı bozukluklarının
sağaltımında etkili olabilir. |
tr_TR |