Abstract:
Bu araştırmanın amacı, İstanbul’da öğrenim gören Mesleki ve Teknik Anadolu
Liseleri ile Çok Programlı Anadolu Liselerinde yer alan Muhasebe Finansman bölümü
öğrencilerinin işletmelerde beceri eğitimi dersi kapsamındaki staj sürecinde
yaşadıkları sorunları ortaya koymak ve bu sorunlara çözüm önerileri getirmektir.
Araştırmanın evrenini İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı Mesleki ve Teknik
Anadolu Liseleri ile Çok Programlı Anadolu Liselerinin Muhasebe ve Finansman
bölümlerinde öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise
seçkisiz örnekleme yöntemlerinden basit seçkisiz örnekleme yolu ile seçilen 137
erkek, 137 kız öğrenci olmak üzere toplam 274 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma
verilerini toplamak için İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğünden gerekli izinler
alındıktan sonra Muhasebe ve Finansman bölümünün bulunduğu okullar tespit
edilmiştir. Okullarda görev yapan koordinatör öğretmenler aracılığı ile anket formu
öğrencilere ulaştırılmıştır.
Araştırma sonuçları; iş yerlerinde beceri eğitimini genellikle usta öğreticiler
yaptırdığını, öğrencilerin staj yeri bulmakta zorlanmadığını, işletmelerin öğrencilere
karşı önyargısının bulunmadığı ve adil davrandığını, çalışmaya katılan öğrencilerin
yaklaşık 1/3’inin muhasebe bölümüne karşı ilgisinin azaldığı ve mesleğe karşı
olumsuz tutum geliştirdiğini, beceri eğitimi sonrasında öğrencilerin yarısından
fazlasının muhasebecilik mesleğini yapmak istemediği ya da kararsız olduğunu,
stajyerlerin ucuz iş gücü olarak görüldüğünü ve maaşların zamanında ödendiğini,
öğrencilerin beceri eğitiminde sürekli aynı işi yaptığından gelişiminin engellendiğini,
iş yerlerinde öğrencilerin bölüm dışı işlerde çalıştırıldığını, beceri eğitimine başlarken
öğrencilerin 1/3’inin oryantasyon eğitimi almadığını, öğrencilerin tam zamanlı çalışan
vi
diğer personellere nazaran sosyal ve ekonomik haklardan yeterince faydalanamadığını
ortaya koymuştur.
Araştırma bulgularından yola çıkarak; araştırma kapsamı genişletilerek okul,
işveren, usta öğreticilerle de bir araştırma yapılması, İstanbul ili ve muhasebe
finansman alanı dışındaki bölümler içinde bu çalışmanın yapılması, mesleki eğitim
programının işlevselliğini arttırmak amacıyla MEB ve sektör temsilcilerinin daha çok
bir araya gelmeleri önerilir.