Abstract:
YaĢamın ilk dönemlerinde farkedilen geliĢimsel bir bozukluk veya farklılık
olarak adlandırlan otizm, özellikle sosyal iletiĢim bozukluğu ile kendini
göstermektedir. Bu süreçte hem çocuğun aldığı eğitimler hemde ailenin psikolojik
iyi oluĢ ve psikolojik sağlamlılıkları birbirini destekleyen ve tamamlayan önemli
parçalardır. Bu çalıĢmanın amacı, otizmli çocuğa sahip anne babaların psikolojik
sağlamlılık ve psikolojik iyi oluĢlarının çocuklarının otistik davranıĢları
arasındaki iliĢkiler değerlendirmektir. ĠliĢkisel tarama modeline uygun bir
Ģekilde, değiĢkenler arasındaki iliĢki ortaya konulmuĢtur. AraĢtırmanın grubunu
% 78.9 (N=120) anne, %21.1 (N=32) baba olmak üzere toplam 152 ebeveyn
oluĢturmuĢtur. AraĢtırmada anne babaların demografik özellikleri de dahil
edilmiĢ olup, betimsel istatistikler için ortalama, standart sapma,basıklık ve
çarpıklık değerlerinden yararlanılmıĢtır. DeğiĢkenler arasındaki iliĢkilerin
değerlendirilmesi için Pearson Koalisyon katsayısı ve Çoklu Doğrusal Regresyon
analizi kullanılmıĢtır. Analizler sonucunda, otizm davranıĢ yoğunluğunun anne
babaların iyi oluĢ düzeyleri üzerinde negatif yönde istatistiksel olarak anlamlı bir
yordama etkisinin olduğu ancak psikolojik sağlamlık düzeyleri üzerinde
istatistiksel olarak anlamlı düzeyde bir yordama etkisinin olmadığı belirlenmiĢtir.
Anne babaların iyi oluĢ düzeyleri ile psikolojik sağlamlık düzeyleri arasında
pozitif yönde anlamlı düzeyde iliĢki olduğu belirlenmiĢtir. AraĢtırmanın
sonucunda; Ġnsanların otizm konusunda bilgi sahibi olması yaĢayabilecekleri
muhtemel problemlerin ortaya çıkmadan bertaraf edilmesini sağlayabilecektir.
Özellikle ailelere yönelik psikolojik destek ve eğitim faaliyetleri, otizmli
çocukların davranıĢ geliĢimine önemli katkıları vardır.