Abstract:
Genel olarak değerlendirilecek olursa örgütler için günümüzde globalleşme
ve sürekli farklılaşan dış çevre koşulları nedeniyle yenilik ve değişimlere adapte
olabilmek büyük önem taşımaktadır. Bu durumda örgütsel inovasyon kavramını ön
plana çıkarmaktadır. Yaratıcılık kurumların farklı fikirler ortaya koyma gücünü
ifade ederken, inovasyon ise örgütlerin yeni ürün ya da hizmet, yönetim süreci ve
düşünceleri teşvik etmesiyle alakalıdır. Örgütlerin yaratıcılık ve yenilikçilik
kapasitesi, performansının önemli bir göstergesi haline gelmiş, rekabet avantajı
elde etmede önemli bir unsuru olmuştur. Örgütlerin tüm bunları
gerçekleştirebilmeleri çalışanların inovatif çalışma davranışı göstermeleri ile
ilgilidir. Çalışan davranışlarının nedenlerini açıklamada kullanılan bir diğer
kavram da psikolojik iyi oluştur. Psikolojik iyi oluş kişinin kendi yaşamı ve
duygularını nasıl algıladığı ile alakalıdır. Kişinin sahip olduğu kapasitesini etkin
kullanabilme kabiliyeti olarak da tanımlanabilen psikolojik iyi oluş seviyesinin
fazla olmasının, kişinin yaşamını her açıdan pozitif etkilemesi beklenmektedir.
Bu çalışmanın amacı eğitim kurumları açısından personel güçlendirme
faaliyetlerinin işlevselliğini arttırmak ve öğretmenlerin psikolojik iyi oluşları ve
inovatif çalışma davranışı bağlamında yenilikçi öğretim teknikleri ile öğrencilere
yaklaşmaları okullardaki eğitim-öğretim sürecinde etkinlik ve verimlilik süreci ile
gelecekteki çalışmalara katkı sağlamaktır. Araştırmanın amacına yönelik olarak
öncelikle konuya ilişkin literatür taraması yapılmış sonrasında ise araştırma
kısmına geçilmiştir. Bu çalışma eğitim sektöründe yapılmış olup örneklemini
İlkokul öğretmenleri oluşturmaktadır. Anket 407 kişiye uygulanmış olup bunlardan
364’ü öğretmen 37’si yöneticidir. Çalışmada nicel ve açıklayıcı bir araştırma
modeli uygulanmıştır. Personel güçlendirmenin inovatif çalışma davranışına
etkisinde psikolojik iyi oluşun aracılık etkisinin incelenmesi için öncelikle
vi
psikolojik iyi oluşun psikolojik güçlendirmeden etkilenmesi için basit regresyon
analizi gerçekleştirilmiştir. Ardından basit regresyon analizi ile psikolojik
güçlendirmenin inovatif çalışma davranışına olan etkisi ele alınmıştır. Son olarak
psikolojik güçlendirmenin ve psikolojik iyi oluşun inovatif çalışma davranışı
üzerindeki etkisi çoklu regresyon ile incelenmiştir. Bağımsız değişken olan
personel güçlendirme; psikolojik güçlendirme ve yapısal güçlendirme
boyutlarından meydana gelmektedir. Kurulan model için psikolojik güçlendirme
puanının toplam, doğrudan ve dolaylı etkisi anlamlı olup dolaylı etkinin anlamlı ve
%1.6 olarak hesaplanması dolayısıyla psikolojik Güçlendirme puanının İnovatif
Çalışma Davranışı etkisinde kısmi aracılık etkisi olduğunu söylemek mümkündür.
Yapısal Güçlendirmenin inovatif çalışma davranışı üzerindeki etkisinde psikolojik
iyi oluşun kısmi aracılık etkisi anlamlıdır; ancak %0.9 olarak hesaplanmış olup çok
düşüktür.