Abstract:
Sağlık çalışanları, hizmetlerinin insan hayatına doğrudan etkisi, fazla mesai,
iş güvenliği riskleri (şiddet ve hastalık yayma tehdidi) ve orantısız derecede
yüksek iş yükü nedeniyle toplumdaki en stresli işgücünü oluşturmaktadır. Stresin
neden olduğu kötü alışkanlıkların, zihinsel ve fizyolojik işlev bozukluğu gibi
bireysel sonuçları olduğu kadar, azalan verimlilik, düşük üretkenlik ve
devamsızlık gibi örgütsel sonuçları da vardır. Öte yandan empati, sağlıkta dikkate
alınması gereken önemli bir motivasyondur çünkü kişilerle anlaşmasını sağlarken
şefkat, gelişmiş gözlem, beceri gelişimi, sinirlilik ile öfke gibi diğer antisosyal
davranışları yönetmeye yardımcı olur. Kişilik özelliklerinin bu tür durum ve
değişimlerle karşılaşan her insanda farklı davranış ve tutum biçimleriyle ortaya
çıkabileceğine dair literatürde birçok çalışma bulunmaktadır. Bu nedenle
personelin stresle baş edebilmesi ve hastanın ihtiyaçlarını anlaması kaliteli sağlık
hizmeti sunumu için önemlidir.
Çalışmanın amacı farklı görev ve kurumda 585 sağlık çalışanın stresle başa
çıkmanın empatik eğilim davranışına etkisinde kişilik özelliklerinin aracı
etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Çalışma sonucunda, kişilik özelliklerinin
stresle başa çıkmanın empatik eğilime etkisinde aracılık rolünün olduğu
gözlenmiştir. Stresle başa çıkma empatik eğilim üzerinde pozitif yönlü ilişkili
çıkmıştır. Stresle başa çıkma düzeyi artıkça empatik eğilim de artmaktadır