Abstract:
Bu çalışmada OECD ülkelerinin gelişmişlik düzeylerini gösteren bazı
parametreleri ile öğrencilerinin PISA 2018 araştırmasında elde ettikleri fen
okuryazarlığı puanları arasındaki ilişki incelenmiştir. Fen okuryazarlığı,
bilimsel kavramların açıklanabilmesi ve bunun günlük hayata aktarılıp
kullanabilmesi şeklinde ifade edilebilir. Araştırmada ülkelerin gelişmişlik
düzeyleri için uluslararası kuruluşlar tarafından raporlanan birtakım
parametreler kullanılmıştır. Yöntem olarak doküman incelemesinin
kullanıldığı çalışmada veriler, yazılı olarak yer aldığı birincil kaynaktan
elde edilerek amaca göre oluşturulan kategorilerle analiz edilmiştir.
Verilerden elde edilen bulgulara göre fen okuryazarlığı ile birçok
gelişmişlik parametresi arasında pozitif yönlü bir ilişki bulunmaktadır.
Varılan sonuçlar ve yapılan tartışmalar ışığında gerek ülkemiz özelinde
gerekse ülkelerarası karşılaştırma bağlamında, politika yapıcılara ve
araştırmacılara birtakım öneriler getirilmiştir